(PressFire.no): Målet har vært å få denne seigliva 21-åringen tilbake på veien igjen, og å gjøre det uten tegn til ukontrollert sladd.
Ferske «Need for Speed» – uten undertittel eller et tall i navnet – har imidlertid foreløpig ikke fått kritikerne til å juble.
Det stanser ikke EA fra å lodde stemninga for en dose påfyll til bilspillet.
«Need for Speed».
Spillerne fortjener gratisinnhold
Ghost Games, Göteborg-studioet bak nye «Need for Speed», har allerede varslet at de har planer om å gi ut «betydelige mengder bonusinnhold».
Uten å ta seg betalt, til og med.
– Vi skal gi dere alt gratis, sa Ghost-sjef Craig Sullivan i et intervju med Vice tidligere denne måneden.
– Alt vi fokuserer på, er å lytte til hva fansen ønsker seg. Disse sier på ingen måte: «kan dere lage masse innhold og deretter kreve [mer] penger fra oss?».
– Planen er å droppe alle transaksjoner i selve spillet. Alt av innhold vi skal gi dere blir gratis – og det er en hel del planlagt for fremtiden. Første dosen kommer snart. Det er dette spillerne fortjener, mener Sullivan.
Støtte for racing-ratt?
Kanskje er det ledd i denne planen, når VideoGamer nå publiserer en smørbrødliste over mer innhold utvalgte «Need for Speed»-entusiaster nylig mottok i en epost?
Der spør EA rett ut hva folk ønsker seg mest.
Spørreskjemaet ber folk rangere de ulike forslagene, fordelt på elleve kategorier.
Det spenner vidt: fra mer innhold til historiedelen av «Need for Speed», til påfyll i garasjen med flere biler å velge mellom og rene drag racing-konkurranser.
Les også: Vi tar deg hele veien gjennom «Need for Speed»-historien.
Photo mode er også et av alternativene, samt støtte for racing-ratt og manuelle gir. Ghost Games har også foreslått å legge til enda flere måter man kan tilpasse bilene på, rent visuelt.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire).
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire).
Umulig å få alle til å like det
EA slenger med en rekke spørsmål der folk blir spurt om å evaluere «Need for Speed» slik det fungerer per i dag. De vil for eksempel ha tilbakemeldinger rundt historien i spillet, hvordan styringa er løst, grafikk og nærværet av politiet.
Nye «Need for Speed» kom ut etter en pause der Ghost ville ta en pust i bakken og redefinere retninga til oppfølgerne.
Marcus Nilsson, sjefsprodusenten, fortalte PressFire under GamesCom i august at målet med spillet er å vekke interesse hos «Need for Speed»-publikumet som ramla av lasset da EA eksperimenterte stort med denne serien, og dro den i flere retninger.
– Jeg tror ikke det er mulig å få alle til å syns det du gjør er bra. Det hadde vært rart hvis det gikk an. Jeg tror imidlertid at når du har noe folk bryr seg om, så kommer engasjementet.
– Det jeg tror vi klarer, er å vekke interessen hos dem som spilte «Need for Speed» for seks-sju år siden. Eller ti år siden. Disse vil igjen få opp øynene for «Need for Speed», fortalte Nilsson til PressFire.
–Rett og slett skuffa
Vår «Need for Speed»-ekspert mener nykommeren er pen å se på, men spesielt politijaktene og historien trekker ned:
«Jeg er rett og slett skuffa. Som spiller har jeg fulgt denne serien gjennom alle år, både i tykt og tynt (unntatt «Undercover»), og jeg hadde forventa bedre.»
Nordtrønderen i ham fikk nesten vippa karakteren opp fra to til tre på terningen. Grunnen? En Volvo 242 fra 1976.
«Need for Speed» er lansert til PlayStation 4 og Xbox One. Pc-versjonen ble utsatt, og slippes ikke før «våren 2016».