Sony-topp: - Ingen tjener på eksklusive spill

Klar beskjed til indiegjeng.

7. oktober 2013 16:16

(PressFire.no): Eksklusive spill har vært noen av de viktigste insentivene og skilleveggene for de ulike konsollprodusentene, som stadig bruker milliarder av kroner på sine egne utgivelser.

Salgstallene må ha sett helt annerledes ut om Nintendo ikke hadde «Mario», Microsoft aldri sikret seg «Halo» eller Sony unnlot å ta en landeveistur med «Gran Turismo».

Eller kanskje ikke? Sonys amerikanske spillutgivelsessjef Adam Boyes stiller seg i hvert fall overraskende kritisk til konsolleksklusive titler.

- Akkurat nå er eksklusiver bare en måte for konsollprodusenter å skryte på. Ingen tjener på en evigvarende eksklusivitet, konkluderte Boyes, ifølge Gamasutra.

- Ønsker dem suksess

Påstanden skal ha kommet under Sony-toppens foredrag på Indiecade-messen, som først og fremst kretser rundt indiespill og skaperne av dem.

Der skal han trukket paralleller mellom konsollprodusenter og bilbutikker, mens uavhengige spillskapere angivelig er som heftige mekanikere som klemmer ut den reelle innovasjonen.

- Utviklere har endelig mulighet til å distribueres på et svært høyt antall plattformer. Vi vil at de skal bli suksessrike, og det leder nesten definitivt til kryssplattformutgivelser, skal Boyes ha slått fast, ifølge Gamasutra.

Arbeidsgiveren hans satser stadig hardere på små og frittstående spillskapere, og under pressekonferansen på Gamescom i august kunngjorde Sony en rekke konsolleksklusive småspill fra indiestudio som bare har boltret seg på pc tidligere.

Toget tøffer videre

Sony sentralt har foreløpig ikke kommet med noen kommentar til Boyes' påstand, men har i hvert fall ingen planer om å gi opp de eksklusive spillene med det første.

Når PlayStation 4 utgis i løpet av høsten, er det med stort fokus på PlayStation-spesifikke utgivelser som «Killzone: Shadow Fall», «Driveclub» og «Knack».

De siste årene har Sony stått bak noen av de mest kritikerroste eksklusive spillutgivelsene, som fjorårets «Journey» og årets «The Last of Us».

Indieorienterte Boyes' kommentarer trenger med andre ord ikke å være representative for storselskapets spillplaner i overskuelig framtid.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3