(PressFire.no): Loot crate-problematikken i spill har rast de siste årene, der praksisen har blitt sammenlignet med illegal gambling og omtalt som rovdrift av barn og unge.
Nå går deler av spillbransjen sammen for å sette visse krav til bruken av loot crates i spill, og gjennom bransjeorganisasjonen Entertainment Software Association (ESA) varsles det nå at en rekke selskaper forplikter seg til mer gjennomsiktighet.
Disse selskapene skal fremover begynne å oppgi vinnersannsynligheten på gjenstander som er i de tilfeldige boksene.
ESA-medlemmene som er med på dette er Activision Blizzard, Bandai Namco Entertainment, Bethesda, Bungie, Electronic Arts, Microsoft, Nintendo, Sony Interactive Entertainment, Take-Two Interactive, Ubisoft, Warner Bros. Interactive Entertainment og Wizards of the Coast.
Samtidig vil Nintendo, Microsoft og Sony sette som krav at alle spill som publiseres fremover på deres plattformer må følge de samme retningslinjene.
Planen er å implementere nye retningslinjer for utgivelser på Switch, Xbox og PlayStation i løpet av neste år.
Alle spill etter dette som har loot crates vil derfor måtte vise vinnersjansene, inkludert spill som får slike mekanikker lagt til i etterkant.
Det skal også nevnes at en rekke ESA-medlemmer har valgt å, enn så lenge, ikke bli med på disse forpliktelsene.
Disse selskapene er 505 Games, Capcom, CI Games, Deep Silver, Disney Interactive Studios, Epic Games, Focus Home Interactive, Gearbox Publishing, GungHo, Intellivision Entertainment, Kalypso, Konami, Magic Leap, NCsoft, Natsume, Nexon, Rebellion, Riot Games, Sega, Square Enix, THQ Nordic, Tencent og Marvelous.