(PressFire.no): I fjor kom «Alien Isolation», et spill som la seg tett opp mot stemningen vi kjenner fra Ridley Scott-filmen fra 1979.
aliensAlien blir til ?
Creative Assembly har nå rykket ut en utlysning. De øker flere utviklere som skal jobbe med noe helt nytt. Dette er et britisk spillstudio også kjent for å lage «Total War»-strategispill til pc.
Ordlyden i stillingsannonsen gjør imidlertid at tankene fort går mot en oppfølger til «Alien Isolation»:
– Vi skaper et nytt storspill, en blockbuster til flere plattformer, og de vi ansetter blir del av et team som gjør det mulig for oss å dele vår spillopplevelse, heter det i utlysningen som italienske z-giochi ramlet over.
En av de nye jobbene som skal bemannes nevner en programmerer med ansvar for en online- eller flerspillerdel. Denne Creative Assembly-nettsiden er illustrert med et bilde fra nettopp «Alien Isolation».
Dette er interessant, hvis dette viser seg å være en «Alien»-oppfølger. «Isolation» har som kjent ikke en slik mulighet til å dele spillopplevelsen med andre – men fokuserer i stedet på oppdagelse og overlevelse på egenhånd.
(Vi måtte forresten ta en ekstra gløtt på disse arbeidsbeskrivelsene. Det nevnes ikke spesifikt at de også vil hyre folk med VR-kompentanse, uheldigvis heldigvis)
–Den samme skremmende tilnærmingen
Nettopp det «å dele spillopplevelsen» går igjen i stillingsutlysningen, som i tillegg nevner at dette foreløpig hemmelige prosjektet skal resultere i et spill til pc, PlayStation 4 og Xbox One.
Det foreløpig siste spillet fra Creative Assembly er «Total War: Attila», utgitt til pc og Mac i forrige måned.
Når det gjelder «Alien Isolation», et spill vi ga en terningfemmer, kunne utgiver Sega fortelle at en million eksemplarer var solgt innen utgangen av januar – altså tre måneders tid etter slippet.
Creative Assembly fortalte i desember at en «Isolation»-oppfølger er noe de har veldig lyst til å lage.
– Handlingen til en oppfølger er et daglig tema. Folk har sine egne ideer til hva vi kan gjøre, manusfolka våre har noen solide konsepter, forklarte Gary Napper.
– Hvis vi lager en oppfølger vil jeg at vi holder oss til den samme skremmende tilnærmingen, men gjør mer med miljøene og samhandlingen med disse, sa Napper til AvPGalaxy på tampen av fjoråret.