(PressFire.no): Forvirrende og motstridende meldinger tikket ut fra Redmond-hovedkvarteret til Microsoft etter deres Xbox One-pressekonferanse i forrige uke.
Journalistene til stede lurte særlig på to ting: vil den nye konsollen – slik ryktene har pekt i retning av – kreve nettilkobling? Og hvordan stiller Microsoft seg til bruktspill?
Mye tyder på at Microsoft legger til rette for en helt ny modell, der selskapet selv skal sikre seg en slump penger ved bruktsalg. Det hevder i hvert fall butikkilder MCV har snakket med.
Phil Harrison, europeisk Xbox-spillsjef, sa i flere intervjuer at de har planer for salg av spilldisker. Han antydet også at de har en modell for digitalsalg, uten å gå i detalj hvordan dette systemet vil fungere.
Overfor Eurogamer bekreftet Harrison dessuten at konsollen krever nettilkobling, men ikke trenger å være på nett hele tiden.
- Hvis Microsoft har funnet en måte å ta en avgift fra brukte spill, da burde vi også få betalt. Det er det ingen tvil om.
Det sier den mektige sjefen for Take-Two, Strauss Zelnick, ifølge Gamespot. Dette er selskapet som blant annet håndterer «Grand Theft Auto»- og «BioShock»-utgivelsene.
- Det er vanskelig å forestille seg hvorfor de skal få, men ikke vi, sier Strauss Zelnick.
Problemet med bruktsalg, sett fra utgiveres ståsted, er at de mister kunder som går lei etter noen dager med et nytt spill, og går glipp av penger i forbindelse med videresalg.
Bruktsalg av spill har blitt en viktig inntektskilde for store, internasjonale butikkjeder.
Strauss Zelnick røper hva Take-Twos strategi går ut på, for å hindre at folk bytter inn et spill med deres logo på omslaget. Det handler først om å lage kvalitetsspill, og deretter gi kundene mer innhold i tiden etter slipp.
- La oss gi folk nedlastbare utvidelser, ofte helt gratis, tre eller fire uker etter lansering. Dette er tidspunktet du står i fare for at kundene bytter inn spillet sitt, sier han.
- Hvis du klarer å holde spillet i hendene på kunden i åtte uker, da bryr du deg ikke lenger om bruktsalg. Det er de første åtte ukene som virkelig hekter deg, mener Take-Two-sjefen.
Microsoft har en jobb foran seg nå som den viktige E3-spillmessa snart braker løs i Los Angeles. Der kommer de nok en gang til å få spørsmål rundt sin bruktspillfilosofi og nettkravet.
Det som ble sagt etter Xbox One-pressekonferansen fra offisielt hold er avvæpnende, men fortsatt uavklart.
- Vi vet at det har vært noe forvirring rundt brukte spill på Xbox One, og ønsker å gi litt mer klarhet i hva eksakt som vi har bekreftet.
- Mens vi har diskutert flere mulige scenarioer, har vi bare bekreftet at vi har designet Xbox One for å tilby våre kunder å bytte inn og selge spill hos butikk. Utover det, har vi ikke bekreftet flere spesifikke planer.
- En annen oppklaring rundt det å dele med en venn: skulle du ønske å spille varen din hos en venn, er det ingen avgift forbundet med dette – så lenge du er innlogget på profilen din, sier Microsoft i en uttalelse.
Microsoft er først ut med E3-pressekonferanse. Det skjer den 10. juni, fra klokka 18:30 norsk tid. Her finner du tidspunktene for de andre pressekonferansene, som markerer startskuddet for årets viktigste spillmesse.