Savner du «SSX»?

Nå er «Steep» snart her, og vi har prøvd det.

16. november 2016 14:55

(PressFire.no): Jeg husker følelsen av å bli sluppet på toppen av fjellet i «SSX 3» - solen i øynene, puddersnø så langt du kan se og Röyksopp på anlegget. 

Hvordan du ville bekjempe fjellet på veien ned var opp til deg – frihetsfølelsen var litt magisk.

Mange likte kanskje «SSX Tricky» best, et spill jeg også elsket. Det var likevel «SSX 3» jeg fikk et helt spesielt forhold til.

Derfor var det med litt skuffelse at jeg anmeldte Electronic Arts forsøk på å puste liv i «SSX»-serien for noen år siden. Det var et godt spill, men trylledrysset manglet. 

Men nå er det muligheter for at drysset kommer fra konkurrenten – Ubisoft. 

Åpent og fritt

Vi har prøvekjørt det i en lukket beta-testing og kan melde om at frihet et sentralt tema i «Steep», hvor du ikke bare kan dra hvor du vil i den enorme fjellkjeden, men også bestemme hvordan du vil spille. 

Der «SSX» stort sett har handlet om snøbrett, har «Steep» en ny tilnærming. Her inkluderes også alpint, vingedrakt og paragliding. I tillegg til å kunne traske til fots, hvis du ønsker det.

Oppdagelseslyst er en del av spillet, hvor du gjerne belønnes ved å oppdage nye utfordringer. I så måte er det mulig at vingedrakten og paragliding finner sin rett, for i vår test virker disse grenene noe uinteressante sammenlignet med snøbrett og alpint. 

Tyngde og naturlig følelse

«Steep» kan ikke klassifiseres som en simulator, men de fysiske lovene melder sin tilstedeværelse i langt større grad enn i for eksempel «SSX».

Bevegelsene er tyngre og triksene du prøver på er ikke bare mye vanskeligere å gjennomføre, men de er også mer i tråd med det du ser fra ordentlige utøvere. Her finnes det ingen «boost» eller triks hvor du spinner 7600 grader.

Hopp må vurderes nøye, og selve løsningen med å bruke høyre skulderknapp for å hoppe er noe uvant. Og i tillegg må du passe på å starte trikset etter selve hoppet (ikke før), når du befinner deg i lufta. Det hele krever en litt annen tankegang enn det vi er vant til.

Mestringsfølelsen er kanskje vanskeligere å finne i den mer «analoge» tilnærmingen og det åpne landskapet, sammenlignet med løypene i «SSX». Men det betyr også muligheter til å finne egne tilnærminger til fjellet, hvor du står mye friere til å finne nye snarveier eller hopp for triks når du skal slå andre sine rekorder. 

Uten personlighet?

Med noen timer i fjellet ser vi konturene av storhet, men faren for at «Steep» også mangler litt personlighet lurer i bakken.

«SSX» var fargerikt, et spetakkel og hadde masse personlighet, mens «Steep» er mer selvhøytidelig og tar de respektive grenene mer på «alvor» - på godt og vondt.

Men alle elementene for å få oss hektet ser ut til å være der – progresjon og utforskning som direkte påvirker opplevelsen din, samtidig som det er koblet til nettet.

Alpene har aldri sett så bra ut i digital uskyldshvit pulversnø, og når solnedgangen farger fjellkjeden til iskald «lava» er det nesten så vi kjenner lungene bli fylt med knivskarp vinter.

Det gjenstår å se om spillet klarer å fyre på alle sylindere, noe vi snart finner ut av.

Det nærmer seg lansering, og spillet skal for så vidt inn i en åpen betatesting fra 18. november, før spillet endelig slippes til PS4, Xbox One og pc 2. desember.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3