(PressFire.no): Forsmaken på det som skulle bli en skrekkfest i verdensrommet i «Aliens: Colonial Marines» stod på ingen måte i stil med det ferdige spillet.
Skjermbilder, trailere og presentasjoner på spillmesser som PAX og E3 var heller ikke representativt for hvordan det ferdige resultatet ble.
Dette er bakgrunnen for et søksmål rettet mot utgiver SEGA og utviklerne i Gearbox.
Tidligere denne uka ble papirene levert inn hos domstolen i California ved advokatfirmaet Edelson LLC. De mener en rekke lovbrudd kan spores i måten «Aliens: Colonial Marines» ble markedsført på, og som resultat av dette ble en rekke kunder ført bak lyset.
- Hver spilldemonstrasjon hevdet å vise kunder nøyaktig hva de kunne kjøpe: et banebrytende spill med unike tilskudd og kvaliteter, heter det blant annet i søksmålet som Polygon har fått kloa i.
- Partene unnlot dessverre å fortelle kundene, anmeldere, kritikere eller journalister at deres demonstrasjoner i reklamekampanjer hadde få likheter med det produktet som til slutt ble solgt til et stort publikum av uvitende kjøpere, står det videre.
Sentralt i dette søksmålet dras også en melding fra Twitter opp, signert grunnleggeren av Gearbox, Randy Pitchford.
En uke etter lanseringen av «Aliens: Colonial Marines», skrev Pitchford erkjennende at forskjellen mellom hvordan spillet ble vist fram og det faktiske produktet er noe han «forstår og noe vi ser på»
Hvis rettssystemet i California velger å forfølge dette og bringe partene inn foran en dommer og jury, vil dette potensielt få store ringvirkninger for hvordan en spillutgiver markedsfører og viser et spill på.
I ytterste konsekvens kan det bli slutt på pyntede skjermbilder eller videoer og presentasjoner som misleder.
Eurogamer har snakket med advokatfirmaet som representerer de fornærmede i denne saken. Ben Thomassen hos Edelson LLC mener en økonomisk kompensasjon kan være utfallet, hvis han får det som han vil.
- De som festet litt til, og som vi påstår ble lurt av disse gameplaydemonstrasjonene, ville ha gjort én av to ting: enten ville de ikke ha kjøpt spillet i det hele tatt, eller betalt mindre for spillet.
Thomassen påpeker at «Aliens: Colonial Marines» fikk et betydelig priskutt kort tid etter lanseringen.
Anmeldelsene ble holdt tilbake, slik at alle journalister måtte vente til spillet lå i butikkhyllene med å publisere sin dom. Også dette er et punkt advokatfirmaet ser på som et ledd av en plan om å holde reell informasjon om spillet tilbake – til etter de ivrigste hadde kjøpt «Colonial Marines».
Eurogamer spør advokaten om tilfellet med Aliens-spillet skiller seg fra for eksempel «BioShock Infinite», et spill som også ble vist for første gang i 2011 og gjennomgikk forandringer i tiden før lansering.
Ben Thomassen sier hovedforskjellen er at «BioShock» ble vist på nytt, tettere slipp, der potensielle kunder selv fikk se hva slags endringer som hadde blitt gjort.
Lanseringen av «Colonial Marines» har også skapt støy i England. En forbruker- og reklameorganisasjon stemplet videoene fra spillet som villedende markedsføring. SEGA sa seg enige, og endret budskapet med at videoen ikke nødvendigvis representerer hvordan det faktiske spillet er.
Vår anmelder trillet terningkast to til dette spillet, og påpekte at alle skjermbildene som var sluppet fra offisielt hold overhodet ikke representerte det han opplevde i løpet av gjennomspillingen av «Aliens: Colonial Marines».
«Seks år tok det å lage dette, noe som i ren spilletid betyr at utviklerne brukte over et år per time med spilling du får ut av det. For en skandale!», skrev blant annet vår anmelder.
Et eksempel på hvordan SEGA og Gearbox presenterte spillet før lanseringen. Denne filmen er hentet fra Videogamer TV: