(PressFire.no): Vi har tidligere skrevet om at «Pokémon Go» har blitt populært, men det ser ut til at vi rett og slett ikke har tatt i nok. Det har blitt en greie nå, hvor absurde mengder folk beinflyr rundt og samler monstre – en skulle tro det var nittitallet igjen.
I går observerte undertegnede biler som kjørte rundt i regnet i Oslo, stappfulle av Pokémon-trenere som ikke ville bli våte, men som heller ikke ville gi slipp på et kontrollpunkt.
Meldinger strømmer inn fra fjern og nær der folk som aldri har sett hverken serie eller spilt spillene før er helt hekta på å samle Pokémons.
Startet som en spøk
I et intervju med Game Informer røper Niantic-sjef John Hanke at han idéen kom etter Googles aprilspøk i 2014. Da teamet Google opp med The Pokémon Company og lagde det slik at pokémons dukket opp vilkårlig i Google Maps.
Dette fikk hjernebarken til å kverne hos Niantic, som hadde prøvd å finne ut hvordan de kunne løfte «Ingress» enda høyere. Pokémon virket å være en åpenbar løsning.
- Aprilspøken ble en svær suksess. Den gikk viralt, sier Hanke.
Verdens enkleste pitch
Hanke og gjengen tok kontakt med The Pokémon Company, som er et eget selskap som forvalter lisensene Nintendo eier, og fant ut at hele hurven allerede spilte «Ingress».
Toppsjefen i selskapet, Tsunekazu Ishihara, var level elleve i spillet (som betyr mye spilling). Kona var også en dreven spiller. Forslaget om å lage en Pokémon-variant av «Ingress» ble mottatt med mye iver.
- Begge sider hadde idéer her. Vi startet prosjektet, og her er vi i dag.
Niantic har stått for utviklingen av spillet selv, men fikk god hjelp fra blant annet Junichi Masuda, som er produsenten av de nyeste spillene i hovedserien, «Sun» og «Moon». Han var også en programmerer på de første spillene, og fungerer som en guru på alt av Pokémon.
Overrasket
- Vi håpet jo at spille skulle være populært, og hadde noen hårete mål for det. Men det har definitivt overgått forventningene.
Han sier videre at planene nå er å få serverne stabile, og så lansere i flere land. De måtte stoppe utrullingen på grunn av det massive trykket – det estimeres at over 7,5 millioner har lastet ned spillet i USA alene – men lover å fortsette innen kort tid.
Planen er også å gi spillet oppdateringer annenhver uke. I de første trailerne til spillet så vi både bytting mellom spillere og boss-events hvor mange måtte samarbeide for å slå sterke, legendariske pokémons – som MewTwo.