(PressFire.no): Sonys ferske og populære PlayStation 4 ble endelig lansert i hjemmemarkedet den 22. februar.
Det tok sin tid – maskinen har vært tilgjengelig i vesten siden november i fjor, og har som kjent klart å selge over 5.3 millioner enheter før konsollen i det hele tatt ble sluppet i Japan.
Spådommene angående japansk lansering har imidlertid vært noe blandede. Japan har i enda større grad enn vestlige land omfavnet mobile og håndholdte spill, og flere analytikere har vært skeptiske til hvor mye entusiasme en ny stasjonær konsoll ville vekke.
Det ser ut til at mange har tatt feil: PS4 skal ha solgt hele 322,083 eksemplarer i løpet av de første dagene.
Det japanske spillmagasinet Famitsu har regnet seg frem til at den forrige stasjonære konsollen fra Sony, PS3, solgte kun 88,443 eksemplarer de to første dagene i salg da den ble lansert i 2006. Det ser altså ut til at interessen er mangedoblet.
Japanske kjøpere får spillet Knack med på kjøpet, og konsollen finnes i to pakker, med og uten kamera.
Det som er oppsiktsvekkende er at PS4 har markedet nesten for seg selv ved lansering. Nintendos Wii U sliter, og Xbox One har ingen konkret utgivelsesdato for Japan.
Det eneste Microsoft sier er at maskinen skal ut på dette i markedet i løpet av året.
Høye salgstall ved lansering betyr ikke alltid automatisk langvarig suksess. Wii U solgte også veldig bra ved japansk utgivelse.