En sak publisert hos MSN Auto, avslører noen nye opplysninger om «Forza Motorsport 4». Dette er en artikkel som på mange måter tar oss med gjennom hele bilspillhistorien, men dveler litt ekstra ved Turn 10s forestående Xbox 360-tittel.
Det er en salig blanding av gammel og ny informasjon, men fortsatt interessant for oss som liker denne spillsjangeren. Artikkelen gjør også et poeng av at hverken Sony eller Polyphony Digital, ansvarlige for «Gran Turismo 5», ville bidra til saken.
«Forza 4» ble formelt annonsert i forbindelse med Spike TVs Video Game Awards like før jul, men allerede på E3-spillmessen i fjor sommer demonstrerte utviklerne noen tilskudd til spillet – i første rekke i tilknytning til Kinect-støtten som vil bli integrert.
Turn 10 leide hver bane som dukker opp i spillet, og brukte to-tre dager på hver av dem for å forevige detaljer på grundig vis, kommer det fram i MSN Auto-saken. Og spillskaperne tok flere Terabyte med foto og video. I tillegg brukte de et slags GPS-system som i sum gjør at Turn 10 kan kode mye informasjon om veibanene, om vinkler i svinger og lignende inn i spillet.
Dessuten har man samarbeidet med dekkprodusenten Pirelli for å forsøke å gjenskape hvordan et dekk oppfører seg under ulike forhold, og utsatt for noen hundre hestekrefter.
Dette høres kjent ut, for da vi møtte sjefen bak «Forza Motorsport» i forbindelse med lanseringen av «Forza 3», lyste Dan Greenawalt opp som et lite barn på julekvelden da han fikk snakke om fysikk, dekk og hvor essensielt dette er i kombinasjon for å skape en virkelig god bilsimulatoropplevelse.
Videre i MSN Auto-artikkelen står det at Kinect-støtten vil fungere slik som det tidligere har blitt demonstrert: Du kan gå rundt de dyre bilene du handler i spillet, beskue de fra ulike vinkler – og stikke hodet på innsiden for litt nærkontakt.
NB! Hvordan dette fungerer, ser du i videoen nederst i saken (hentet fra Microsofts E3-pressekonferanse i 2010).
Men det kommer i tillegg frem at du ved hjelp av Kinect-sensoren også kan bytte synsfeltet mens du kjører. Ved å lene deg til siden kan du se rundt en bil som ligger foran deg, eller titte «rundt en sving».
Turn 10 tar også lyd på blodig alvor, ikke bare dekk, fysikk og banedetaljer. I stedet for å ty til den enkle løsningen, som mange bilspillutviklere gjør, har Microsoft-studioet bestemt seg for å ta opp alle lydene selv. Det betyr at du kan forvente deg unike opplevelser i tilknytning til hver bilmodell i spillet.
«Forza Motorsport 4» har foreløpig ikke fått en lanseringsdato, men skal være i butikkhyllene før jul. Spillet blir Xbox 360-eksklusivt.