(PressFire.no): I 2014 var det fremdeles usikkert om vi noensinne kom til å få oppleve «The Last Guardian» i ferdig form. Og da var det ekstra interessant når en overskrift kunne fortelle at avhoppere fra Team ICO jobber med sitt eget spill: «Vane».
Traileren hadde på flere måter et mystisk sus over seg og pirret nysgjerrigheten, men «Vane» kommer fra en gruppe utviklere fra en mildt sagt eklektisk bakgrunn. De kommer fra teamene bak «Battlefield», «Killzone» og nevnte «The Last Guardian».
Nå har det gått noen år, og selv om spillet har fått mer kjøtt på beinet er det fremdeles ganske mystisk.
(Foto: Friendandfoegames.com)
Blir interessant av kreative konflikter
Sjefen for Friend and Foe Games, svenske Ivar Dahlberg, tror ikke de er så forskjellige som bakgrunnen skulle tilsi.
- Vi har alle lagd spill lengre enn vi tør å innrømme, men vi kommer alle med forskjellige perspektiver til bordet, forteller han til PressFire og fortsetter.
- Faktumet at vi ikke alltid liker de samme tingene, leder naturligvis til noen kreative konflikter, men resultatet leder vanligvis til noe mer interessant. Noe som ingen av oss kanskje har tenkt på før.
Han mener at det til syvende og sist er deres forpliktelse til spilleropplevelsen som styrer avgjørelsene.
- Det er grunnen til at vi konstant inviterer venner og fremmede til å prøve spillet.
«Vane» oppsto ifølge Dahlberg først som estetikk.
Surrealisme og kjemi
I ettertid har de også latt seg inspirere av alt fra surrealistiske malerier til kjemiske reaksjoner, noe som skal ha hjulpet med å forme spillet som det fremstår i dag.
- Som med andre spill vi har jobbet på, så er ambisjonen vår alltid å lage den beste opplevelsen vi kan, og med det teamet vi har, så kommer ikke spillet til å bli et nytt «Battlefield».
- Vi er fokusert på narrative tema og visuell komposisjon, å male med bred pensel hvor det er mulig, men å beholde et øye for detaljer når det er nødvendig.
Dahlberg forteller at «Vane» også er en mulighet for dem til å gjøre ting de ikke har hatt mulighet til å gjøre før – å ta nye roller og gjøre ting på en annerledes måte.
- Vi prøver å lage noe nytt og interessant, men til slutt er det spillet som dikterer hva det må være.
Han mener også at det ikke er et problem å bli assosiert med Team ICO sine spill, slik de har fått litt oppmerksomhet for i spillmiljøet og mediene.
- Å bli assosiert med noen av spillene deres er uproblematisk, siden de er veldig inspirerende. Likevel – det koker ned til at vi lager noe annerledes.
Han mener det er naturlig at folk forbinder dem med det de har gjort før, samtidig som det også kan være lett å se hvilke inspirasjoner bitene de tidligere har vist fra «Vane» har tatt.
- Men så snart spillet er ute håper vi at det vil stå på egenhånd, og noe vi vil se oss fornøyde med at representerer oss.
- Gå deg vill
Med skapernes egne ord så får du i «Vane» muligheten til å gå deg vill i en rar verden hvor ting ikke alltid er som de ser ut, og å finne ut av tingene på veien.
- Etter hvert som historien utfolder seg, så får du oppleve den fra forskjellige perspektiver og dra dine egne konklusjoner.
- Vi regner med at spillernes intuisjon og nysgjerrig blir en del av opplevelsen, siden stemning, miljø og mekanikker forandrer seg gjennom spillet. Vi håper «Vane» kan levere en unik opplevelse i seg selv.
Mer vil de ikke fortelle, i fare for å spolere overraskelsene.
- Vi tror at spillerne vil dra sine egne tolkninger fra spillet. Selv om det finnes konkrete ting å finne ut av, vil betydningen for spilleren kanskje bli annerledes enn hva vi tenkte da vi lagde den. Men dette er også det som er så kult med det, og vi kan ikke vente med å se hva folk får utav det.
Det skjer imidlertid ikke ennå - spillet er fremdeles i produksjon, men Dahlberg håper det er ferdig mot slutten av året.
«Vane» er planlagt for utgivelse på pc og PlayStation 4.