«Uncharted 2: Among Thieves» hentet inn over 20 priser under årets E3 i Los Angeles tidligere i år, hvor det også fikk den gjeveste prisen for «årets spill». I august ble spillet også belønnet med samme heder under GamesCom i Tyskland.
Når anmeldelsene begynte å tikke inn var det liten tvil: «Uncharted 2: Among Thieves» har sendt gåsehud nedover ryggen til anmeldere verden over.
Nå slippes endelig spillet som allerede har fått klassikerstatus, men det du kanskje ikke visste er at bak den banebrytende grafikkteknologien sitter det en mann fra Tromsø.
Les også: Vår anmeldelse av «Uncharted 2: Among Thieves».
Les også: Intervju med to andre Naughty Dogs.
Spillet blir blant annet beskrevet som et av de vakreste spillene noen sinne. Og grafikken kan du takke norske Pål-Kristian Engstad (40) for.
Han er nemlig «lead graphics and engine programmer» i utviklerstudioet Naughty Dog.
- Det har vært et blodslit, men vi er veldig fornøyd med det vi har laget og jeg håper spillet vårt faller i smak, sier Engstad til PressFire.no.
Engstad har nå jobbet i spillselskapet Naughty Dog i Los Angeles i snart ti år, etter å ha startet sin karriere i Funcom. Og karrieren som grafikkguru begynte med en Commodore 64.
- Helt siden broren min fikk en Commodore 64 i julegave har jeg vært interessert i data og spill. Og etter å ha fullført sivilingeniørgraden på NTNU (da NTH), gjort unna militærtjeneste og jobbet som lektor ved Høgskolen i Tromsø, spurte en kompis om hjelp med matematikken til en spilldemo, forteller Engstad.
Nå har han vært sentral i utviklingen av teknologi og grafikk i «Jak»- og «Uncharted»-spillene, og han understreker at nettopp teknologi og grafikk er svært viktig for selskapet.
- Vi er et heleid datterselskap av Sony Computer Entertainment, og vi har som mål å være en «showcase» for PlayStation, samt selvfølgelig også å lage gode spill, sier Engstad.
Men fokuset på grafikk handler om mer enn ren teknologi for Engstad og Naughty Dog.
- Jeg tror at det å ha virkelig god grafikk er viktig for hele spillopplevelsen. Ved å lage grafiske underverk blir spillerne fascinert av det hele, akkurat som sightseeing og store naturopplevelser gleder sjela, mener Engstad.
- Så, ja - grafikken er veldig viktig for oss, både kunstnerisk og teknisk.
Mens mange utviklere river seg i håret mens de prøver å temme PS3-beistet, er Engstad beskjeden når han snakker om deres egne grafikktryllekunstner.
- Jeg tror ikke vi gjør ting så veldig annerledes, men vi legger ned ressurser i å finne ut av hvordan PS3-en best kan utnyttes, sier Engstad og roser teamet videre.
- Jeg leder et team bestående av noen fantastiske programmerere, og selv om ikke vi er så veldig mange så har vi nok med folk til å få jobben gjort. Med god forståelse for hardwaren, smarte folk i et godt team og med god, gammeldags ingeniørkunst, kan man få til svært mye, slår han fast.
Og denne ingeniørkunsten kan spores når Pål-Kristian Engstad snakker om hvordan de har temmet PS3’en. Naughty Dog streamer alt sømløst inn gjennom maskinen.
- PS3-en har kanskje litt mindre internt minne til å holde på teksturene, men det betyr faktisk svært lite. For PS3-en har mer en nok minne til å holde på teksturene som hele tiden brukes. Vi «streamer» inn data fra BluRay-disken kontinuerlig, og dermed må internminnet ses på som et midlertidig minne.
- PS3-en har større kapasitet på BD-disken enn konkurrentene, samtidig som vi kan utnytte harddisken som alle PS3'er har, og det er dette som er «hemmeligheten» bak varierte og detaljerte teksturer, avslører Engstad.
Handlingen i «Uncharted 2» foregår i Nepal og Tibet. Engstad forteller at det ligger mye research bak utformingen av disse miljøene i spillet.
- Vi bruker ofte fotografier som grunnlag for konseptgrafikken. Konseptgrafikerne tar bilder og setter dem sammen til skisser, som igjen senere blir brukt av modellerere og teksturkunstnerne.
- På den måten blir det visuelle riktig uten å være naturtro kopier av virkeligheten, sier han.
Han sier også at det var mange i teamet som tok ferier i Nepal og Tibet i løpet av produksjonen, og at hans egen bakgrunn hadde sitt å si det også.
- Det hjalp å være nordmann når det gjelder snø og is - jeg var slett ikke fornøyd med de første versjonene! Men med litt ekstra fokus på elementene så ble det mye bedre etter hvert.
Engstad påpeker at lyd og musikk også spiller en stor rolle, og nevner at komponisten denne gang brukte musikkinstrumenter fra orientalske og eksotiske kulturer for å skape den rette atmosfæren.
Naughty Dog har markert sin posisjon som noen av markedets skarpeste på teknologi, noe Sony har anerkjent og bruker derfor Naughty Dog aktivt for å utvikle bedre verktøy til andre PlayStation 3-utviklere.
Teamet kalles for ICE Team, og skal presse PS3-maskinen til sitt ytterste. Engstad var med å starte tiltaket.
- Etter jobben med «Jak 2», mente vi at det kunne være smart å samle kunnskap og teknologi som alle utviklerne i Sony ville ha nytte av.
- Dermed startet jeg og Mark Cerny en intern gruppe, som opprinnelig var begrenset til den amerikanske delen av Sony, men de europeiske og japanske utviklerne likte arbeidet så godt at det endte opp med å bli brukt av hele Sony.
- I tillegg har vi utviklet en del felles verktøy, som blir gitt til alle som utvikler på PlayStation 3, spesielt med tanke på å få alle til å lære seg hvordan man skal bruke maskinen, sier Engstad og legger til:
- På den måten kan man si at Naughty Dog har vært med å hjelpe alle PS3-utviklere, forteller Engstad.
«Uncharted 2: Among Thieves» slippes eksklusivt til PlayStation 3 14. oktober.