(PressFire.no): I fjor omorganiserte Electronic Arts bilspillsatsningen sin under Ghost Games-paraplyen. Dette ferske studioet var delt mellom en svensk og engelsk avdeling.
Planen har vært å plassere Ghost i førersetet med et langsiktig perspektiv for «Need for Speed». Det understreket en av sjefene i dette spillstudioet, Craig Sullivan, overfor PressFire i fjor høst.
Nå kan det ha oppstått skjær i sjøen for den engelske delen av Ghost. Et nytt og uannonsert «Need for Speed»-spill skal ha blitt parkert.
Polygon har snakket med «flere kilder» som bekrefter disse opplysningene overfor spillnettsiden. Ghost har permittert eller sagt opp flere utviklere i løpet av forrige uke, påstås det. Fremtiden til dette berørte «NfS»-prosjektet er dermed uviss.
Flere av disse utviklerne skal ha fått tilbud om å jobbe med en tittel fra Visceral Games. Et nytt «Battlefield»-spill – med politi-tema – som har kodenavnet «Havana».
Det er første gang vi hører snakk om et slikt «Battlefield»-prosjekt. «Havana» kommer ut senere i år, hevder Polygons kilder.
I så fall legger EA opp til en arbeidsfordeling som minner om den Activision har til «Call of Duty». Infinity Wards og Treyarch har de siste åra alternert – men også Sledgehammer («Modern Warfare 3») har bidratt til å gi avlastning, og få ut et nytt «Call of Duty» hver høst.
Etter å ha satt «Medal of Honor»-serien på pause, er det ikke overraskende med en økt «Battlefield»-satsning.
Electronic Arts har tidligere snakket om utfordringene som er involvert med noe slikt. Økonomisjefen i EA, Blake Jorgensen, malte ut hva slags organisering som må ligge i bunn hvis de velger å gå i den retningen.
- Utfordringene er at du trolig er nødt til å gjøre jobben hos to ulike studioer, for dette er vanskelig, sa han under en konferanse som Seeking Alpha rapporterte fra i november i fjor.
Polygon spekulerer i at dette i praksis parkerer ett av flere prosjekter de har jobbet med – og at den svenske delen av Ghost nå får hovedansvaret.
«Need for Speed» trenger altså ikke å være i faresonen. Én kilde forteller Polygon at Gøteborg-studioet får større innflytelse i fortsettelsen.
Nedskjæringene i England rammer trolig dem som hoppet over fra Criterion («Burnout») i en overgangsfase. Criterion lagde to «Need for Speed»-spill før Ghost overtok stafettpinnen.
To av grunnleggerne i Criterion avsluttet sitt mangeårige samarbeid med EA og startet eget studio nylig, mens et titalls mennesker fortsetter å jobbe med et nytt spill under ledelse av Matt Webster.
EA kommenterer ikke disse ryktene spesifikt, men bekrefter i en uttalelse til Polygon at «de er inne i en konsultasjonsfase når det gjelder enkelte stillinger ved Ghost Games i England».