(PressFire.no): PlayStation 4 har særegenheter som skiller konsollen fra konkurrentene. Men noen av disse innovasjonene er det vanskelig å se poenget med:
Det sterke lyset som kastes ut fra Dualshock 4-kontrolleren, for eksempel.
–Sony har plantet pynt på enkelte PS4-spill - som at fargen i fronten på spillspaken for eksempel kan endres fra blått til rødt, hvis handlingen trenger ekstra dramatisk effekt.
Sony har tidligere sagt at lyset, i samspill med PlayStation Eye-kameraet, kan hjelpe å holde systemet orientert – hvis flere spiller samtidig.
En oppdatering til PS4 i forrige måned, den første av betydning etter konsollslippet i fjor høst, introduserte muligheten til å dimme dette lyset en smule. Men ikke skru det helt av.
En av toppdesignerne til Sony forteller nå hvorfor, og hva baktanken hele veien har vært.
– Det var vår avdeling som sa at vi trenger det, forteller Jed Ashforth.
– Lyset er for å spore VR, fortsetter han.
Designeren, som jobber med virtual reality-teknologien til Sony, forteller i intervjuet med TechRadar at selskapet registrerte kritikken som ble skapt i mellomtiden.
Flere klagde på gjenskinn fra tv-skjermen på grunn av lysende Dualshock 4.
– Vi kunne ikke si hva det var ment til [den gangen], innrømmer Ashforth.
Selskapet var ikke klar til å røpe VR-planene. Strategien til Sony rundt virtual reality ble avslørt først et lite halvår etter PlayStation 4 kom i salg.
På Game Developers Conference (GDC) i San Francisco i mars i år, viste Sony sine VR-briller for aller første gang. Project Morpheus, som er kallenavnet, befinner seg nå på prototypenivå.
Når blir Sony-brillene lanseringsklare, og hva ender prisen opp med å bli?
Det er usikkert.
Uansett, det er liten tvil om at det japanske selskapet har lyst til å konkurrere med Facebook-eide Oculus Rift.
Den viktige E3-spillmessen i juni vil trolig gi oss flere VR-svar.
Her kan du se hvordan Sony introduserte sin virtual reality-satsning under GDC, gjennom en timeslang presentasjon: