Nå vet vi hvorfor Sony ikke vil skru av dette lyset

– Vi kunne ikke si noe.

9. mai 2014 10:07

(PressFire.no): PlayStation 4 har særegenheter som skiller konsollen fra konkurrentene. Men noen av disse innovasjonene er det vanskelig å se poenget med:

Det sterke lyset som kastes ut fra Dualshock 4-kontrolleren, for eksempel.

Vi trenger sporelys

Sony har plantet pynt på enkelte PS4-spill - som at fargen i fronten på spillspaken for eksempel kan endres fra blått til rødt, hvis handlingen trenger ekstra dramatisk effekt.

Sony har tidligere sagt at lyset, i samspill med PlayStation Eye-kameraet, kan hjelpe å holde systemet orientert – hvis flere spiller samtidig.  

En oppdatering til PS4 i forrige måned, den første av betydning etter konsollslippet i fjor høst, introduserte muligheten til å dimme dette lyset en smule. Men ikke skru det helt av.

En av toppdesignerne til Sony forteller nå hvorfor, og hva baktanken hele veien har vært.

 Det var vår avdeling som sa at vi trenger det, forteller Jed Ashforth.

– Lyset er for å spore VR, fortsetter han.

Ventet med virtual reality-avsløringen

Designeren, som jobber med virtual reality-teknologien til Sony, forteller i intervjuet med TechRadar at selskapet registrerte kritikken som ble skapt i mellomtiden.

Flere klagde på gjenskinn fra tv-skjermen på grunn av lysende Dualshock 4.

– Vi kunne ikke si hva det var ment til [den gangen], innrømmer Ashforth.

Selskapet var ikke klar til å røpe VR-planene. Strategien til Sony rundt virtual reality ble avslørt først et lite halvår etter PlayStation 4 kom i salg.

På Game Developers Conference (GDC) i San Francisco i mars i år, viste Sony sine VR-briller for aller første gang. Project Morpheus, som er kallenavnet, befinner seg nå på prototypenivå.

Når blir Sony-brillene lanseringsklare, og hva ender prisen opp med å bli? 

Det er usikkert.

Uansett, det er liten tvil om at det japanske selskapet har lyst til å konkurrere med Facebook-eide Oculus Rift.

Den viktige E3-spillmessen i juni vil trolig gi oss flere VR-svar.       

Her kan du se hvordan Sony introduserte sin virtual reality-satsning under GDC, gjennom en timeslang presentasjon:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3