(PressFire.no): Nå kunngjør Microsoft at det er mulig å bruke en helt vanlig Xbox One som utviklerkonsoll, men advarer samtidig om å gjøre det (!).
Kortere vei til prototype
Utviklerkonsoller er vanligvis dyre og krever i tillegg en egen prosess for å få tak i – noe som ikke akkurat er musikk i ørene til den som bare vil teste en idé eller lage en prototype.
Nå åpner Microsoft imidlertid altså for at konsollen din hjemme kan brukes til å utvikle mot.
Dette er et svært spennende steg for Xbox One, som har slitt i konkurransen med Sony om å få spill fra mindre utviklere.
Noen gledesdrepere melder seg imidlertid allerede i kunngjøringen: Dette er foreløpig en tidlig test og Chris Charla frarådet faktisk de fleste fra å gjøre maskinen om til en utviklerkonsoll.
- Det kan oppstå problemer, fortalte han.
Liten tilgang
Foreløpig åpnes det også kun opp 448 MB med minne i maskinen, som egentlig har 8 GB. Når det lanseres for fullt skal én gigabyte etter planen bli tilgjengelig.
Norsk utvikler følger med
Peter Wingaard Meldahl i Rain Games («Teslagrad», «World to the West»), som har gitt ut spill på Xbox One, sier til PressFire at de følger utviklingen. De må imidlertid se om dette er en løsning som passer utviklingen av deres nye spill.
- Jeg elsker det
«Ori and the blind forest»-utvikler Thomas Mahler forteller til PressFire at han elsker det Microsoft nå gjør, og påpeker at det ble gjort noe lignende med Xbox 360.
- Jeg håper Sony kopierer dem, forteller han avslutningsvis.
Det Mahler sikter til er en lik løsning Microsoft prøvde med Xbox 360, hvor man åpnet for støtte via XNA-rammeverket og publisering på et eget nettverk kalt Xbox Live Indie Games.
I fjor kunngjorde de at XNA-satsingen stanses og vil være helt ute av drift i 2017. Løsningen ble aldri offisielt lansert i Norge.