(PressFire.no): I går skrev vi om hvordan norske spillutviklere reagerte på Microsofts nye konsollsatsing, Xbox One. Mange kritiserer Microsoft for å gjøre det vanskelig for indieutviklere.
Jack Kristoffersen fra studioet bak «Battlestar Galactica Online» og det kommende «Game of Thrones»-spillet kalte PR-jobben deres en katastrofe.
Nå viser det seg at også Funcom-veteranen Ragnar Tørnquist, som i år er aktuell med «Drømmefall»-oppfølgeren, heller ikke er fornøyd med den nye retningen.
- Det aller tristeste med Xbox One-avsløringen i forrige uke, er at nettopp Microsoft, med Xbox Live, sto for den moderne revolusjonen innen indiespill på konsoller, forteller han i en epost til PressFire og fortsetter:
- Sony og PlayStation 3 hang et godt stykke etter, og de første store uavhengige spilltitlene, som for eksempel «Braid» og «Limbo», fant sitt hjem på Xbox 360.
Det har snudd, ifølge Tørnquist.
- Sånn er det altså ikke lenger. Nå er det Sony som helt klart leder veien. Det er også grunnen til at vi selv sikter på PlayStation 4 med «Drømmefall Kapitler», og ikke Xbox One.
Kravet om en utgiver stikker kjepper i hjulene for Tørnquists nye norske spillstudio, Red Thread Games:
- I alle fall for øyeblikket, siden Microsoft har gjort det veldig vanskelig for en ny utvikler å lansere et uavhengig spill på deres nye konsoll.
- Uten en stor utgiver i ryggen, er det ikke mye håp om å finne plass på Xbox Live. Situasjonen er jo akkurat motsatt på PlayStation 4. Der vi har mulighet til å gi ut spillet selv, hvis vi ønsker det.
I stedet for å bruke en utgiver til «Drømmefall kapitler», valgte Red Thread Games å folkefinansiere det via Kickstarter. De hentet inn over 8,5 millioner kroner for å utgi spillet selv.
I utgangspunktet trengte de «bare» 850 000 dollar for å utvikle spillet, men endte altså til slutt på over 1,5 millioner dollar.
Tørnquist er ikke bare kritisk til Xbox One som spillutvikler.
- Som spiller er jeg heller ikke spesielt imponert over Xbox One. Alle tegn tyder på at den henger etter PlayStation 4 på mange områder. Microsoft velger å profilere konsollen som en utvidet fjernkontroll til kabelboksen, noe som vil fungere dårlig i Norge og for dem av oss som ikke lenger ser på TV-sendinger, og ignorerer kjernespillere helt.
- Kjernespillerne, som tross alt er de som står først i køen for å kjøpe nye spillmaskiner. Det virker som en lite gjennomtenkt strategi, eller kanskje en strategi som ble lagt for mange år siden. Microsoft er nok en tunggrodd organisasjon.
Det er trist, mener Tørnquist.
- Håpet er i alle fall at Microsoft velger å snu når de oppdager hvordan både utviklere og spillere omfavner PlayStation 4. Men da er det kanskje allerede for sent.
Sony flagget allerede på avdukingen av sin PlayStation 4 i februar at de vil gi indieutviklere mulighet til å både både utgi spillene sine selv og bestemme prisen på dem.
I tillegg kunngjorde Sony et tett samarbeid med den svært populære danske spillmotoren Unity 3D, som blant annet er mye brukt av norske utviklere. Ikludert «Drømmefall Kapitler».
«Drømmefall Kapitler» er foreløpig planlagt for utgivelse for pc, Mac og Linux i november 2014..