(PressFire.no): Grafikkbrikkeprodusenten Nvidia slo på stortromma under en pressekonferanse de avholdt i natt i forbindelse med CES-messen i Las Vegas.
De viste nemlig frem sin nye mobilprosessor kalt Tegra K1 (den offisielle pressemeldingen kan leses her). Som navnet kanskje tilsier for noen er det en kombinasjon av de tidligere mobilprosessorene til Nvidia, Tegra, samt Kepler-arkitekturen for stasjonære PCer.
Med andre ord, Tegra K1 betyr et massivt hopp fremover for mobilgrafikk. Nvidia lover at vi vil nå endelig se mobilspill med en visuell kvalitet som tilsvarer - og overgår - fullverdige konsollspill. I alle fall fra Xbox 360/PS3-generasjonen.
Tegra K1 har hele 192 CUDA-kjerner, som igjen er et stort hopp fremover sammenlignet med tidligere Tegra-generasjoner.
Brikken vil finnes i to versjoner - en basert på en 32-bits prosessor, og en basert på 64-bits arkitektur som skal være svært kraftig.
Hva betyr det i praksis? At utviklerne i Epic Games allerede har bekreftet at deres meget avanserte grafikkmotor Unreal Engine 4 vil støtte Tegra K1. Det betyr at vi kommer til å se meget lekker grafikk på plattformen på sikt.
NB! Se demonstrasjon nederst i saken.
Det er ikke bare ren grafikk det er snakk om: Mer avansert fysikksimulering, partikkel-effekter og lyssetting er blant fordelene med den nye arkitekturen.
Det er foreløpig uvisst hvilke enheter Tegra K1 faktisk vil lanseres på. Nvidia brukte et 7-tommers nettbrett for å demonstrere prosessoren på CES, men det spørs hvor godt den vil skalere ned til mindre mobiltelefoner.
Nvidia bekreftet for øvrig også en versjon av prosessoren som vil fungere med biler - blant annet for å gjøre selvkjørende biler enda mer avanserte.
I følge Nvidia vil Tegra K1 være lanseringsklar i 32-bits-versjon i løpet av første halvdel av 2014, mens enheter med 64-bits-versjonen er ventet i andre halvdel av året.