- Mye nærmere kampens hete i «FIFA 14»

Slik blir fotballen på PlayStation 4 og Xbox One.

15. august 2013 09:14

(PressFire.no): De nye konsollene nærmer seg. EA Sports hevder de er rustet til å møte PlayStation 4 og Xbox One på en langt bedre måte enn ved forrige korsvei.

Matt Bilbey hos Electronic Arts forteller CVG hvordan «FIFA 14» holder på å ta form, og hva de lærte fra overgangen til forrige generasjon.

- Flere av oss jobbet med den forrige konsollovergangen … det gikk ikke så bra for EA, innrømmer han.

- Vi bestemte oss da for å gjøre alt på nytt. Det gikk heller dårlig. Vi måtte halse etter de neste fire eller fem årene.

Flere detaljer, både på banen og hos publikum - uforutsette ting som oppstår i kampens hete på grunn av forventningspress, smartere spillere og bedre bevegelser, er noen av stikkordene. Det er også viktig at nye «FIFA» klarer å holde stødige 60 bilder i sekundet sammen med at detaljene øker både på og utenfor banen.

- Mer responsivt, mer menneskelig

- Vi gjorde et stort nummer av Ignite-annonseringen, for på en måte er den sportsavdelingens svar på Frostbite («Battlefield»-teknologien, journ. anm),og tillater oss å gjøre flere ting med fysikkanimasjonene både til «FIFA», «UFC», «NBA» og «Madden», sier Matt Bilbey fra EA til CVG.

Det er i første rekke disse fire sportsseriene som kommer først til PS4 og Xbox One. De ble demonstrert i en pyntet filmsnutt under Xbox One-pressekonferansen i mai der Ignite-spillmotoren var hjørnesteinen, akkompagnert av mange rosende ord fra Andrew Wilson, sjefen i EA Sports.

Du kan se denne Ignite-filmen nederst i saken.

- Ignite gjør at folkene våre er tettere hverandre, på tvers av avdelinger. De kan dele.

Nå om dagen har vi «FIFA» kjørende i 60 bilder i sekundet på Xbox One. Den versjonen er spillbar, det er allerede morsomt å teste selv om vi er flere måneder unna å slippe en ferdig versjon, sier Bilbey.

- Spillerne våre vender, snur og beveger seg så mye mer realistisk enn før, basert på et nytt Locomotion-system. Det føles mer responsivt, mer menneskelig. Ved å bruke helt nye AI-systemer, kan spillerne nå forutse kollisjoner og flytte seg unna.

Begynte «next gen»-jobben i 2008

EA Sports-toppen forteller at de begynte å planlegge «FIFA»-fremtiden for fem år siden.

De valgte å bygge såpass bredt at det var enkelt å legge til ny basisteknologi i stedet for å bli tvunget til å kaste alt på båten i møtet med nye konsoller.

- Dette har vært helt avgjørende, det har satt oss i en posisjon som gjør at vi har en spillbar versjon akkurat nå. En del av årsaken til det er at teamet vårt ønsket å få det opp å kjøre, la folk teste og gi oss tilbakemeldinger – og så tillate oss selv å kunne justere og polere.

Hadde vi ikke gjort den teknologiinvesteringen, ville vi ikke vært i denne posisjonen akkurat nå, hevder Bilbey.

Atmosfære, dybde og intensitet

EA Sports holder foreløpig kortene tett til brystet for når neste generasjons «FIFA» slippes, men de har sagt at både PS4 og Xbox One skal få ganske kjapt etter konsollslippene.

Ingen datoer eller demonstrasjoner for pressen har foreløpig blitt servert. Kanskje GamesCom-messen i neste uke byr på en mulighet til å teste?

Matt Bilbey innrømmer at «FIFA» til de neste konsollene kanskje ikke vil føles så dramatisk annerledes fra det du kjenner fra de siste åras utgaver. Eller være annerledes å styre.

Men forskjeller er det, mener han.

- Det ligger i atmosfæren og miljøene. Å få 3D-publikum til å reise seg fra setene eller sette seg igjen basert på intensiteten og det som skjer på banen, gjør at du kommer så mye nærmere kampens hete. Dybden du bare kjenner når spillerne reagerer og forutser motstanden, illustrerer Bilbey overfor CVG.

Vi har lagt til over tusen nye animasjoner i spillet. Mange vet kanskje ikke dette, men når du går opp i en hodeduell i dagens «FIFA», er det kun to spillere som møtes i duellen. I neste generasjon kan det være fire eller fem samtidig.

Hvor realistisk bør en reprise være?

De siste åra har EA sikret seg rettigheter og samarbeidet tett med flere av de store klubbene.

Dette samarbeidet har terget konkurrenten «Pro Evolution Soccer». Konami-folk gikk i fjor langt i å fortelle oss om frustrasjonen over dette – en posisjon i markedet «PES»-sjefene mener minner om en monopolsituasjon.

Matt Bilbey nevner at også samarbeidet med Sky Sports, som produserer kampene i Premier League, har gjort at de kan ha mer naturtro kameravinkler og presentasjon i nye «FIFA».

De hadde en av EA Sports-folka på «utplassering» hos Sky tidligere i år, for å lære fra redigeringsrommet og se hvordan tv-selskapet lager sendingene.

- Historisk sett har vi spurt oss selv om reprisene våre bør gjøre det samme som på tv, eller det tv hadde ønsket at de kunne få til. Jeg tror vi endte opp med en mellomting: Bruk tv-kameraer til å etablere scenen, men derfra kan vi gå enda nærmere for å vise vinkler tv ikke klarer, sier EA Sports-toppen.

- De nye konsollene husker nøkkeløyeblikk fra kampene, fra det som skjedde de siste 90 minuttene, og begynner å klippe dem inn i reprisesnuttene – slik som for eksempel skill moves.

Lagde analyseverktøy for Sky Sports

Det er ikke bare EA som drar nytte av Skys kompetanse. Avtalene de har sikret seg i fotballsirkuset gir også noe andre veien.

Når ekspertene hos Sky sitter og skal analysere en situasjon eller omgang fra studio, er det «FIFA»-teknologi som ligger bak.

- Vi lagde faktisk programvare og verktøy for at sendingene deres skal bli bedre. Vi gjorde noe til repriseverktøyet Gary Neville bruker … det er «FIFA»-spillet. Vi utviklet verktøyet til dem, men ingen penger ble utvekslet.

EA har i tillegg inngått tettere avtaler med enkeltklubber, blant dem Manchester City. For spillkjøpere flest kan man kanskje anta at samarbeidet bare medfører storfint besøk under en «FIFA»-lansering, eller at Manchester City-spillerne tar seg ekstra godt ut på den digitale gressmatta.

Men det er mye mer som ligger bak, røper Bilbey.

- Når folk spiller «FIFA»-spillene, vet vi hvor i verden de bor og hva favorittlagene er. Vi kan da faktisk fortelle Manchester City, for eksempel: «her er fordelingen av fans dere har verden rundt», og klubben kan bruke denne informasjonen i sine markedskampanjer.

Han hevder at flere lag, blant dem City, bruker «FIFA»-spillene til å lære ungdomsspillerne sine mer om fotball.

Og Bilbey trekker fram en profilert nordmann i samme slengen:

Ole Gunnar Solskjær har gått ut og sagt at han forbereder seg til kampene med «FIFA», fordi databasen er så nøyaktig. Og han får vite hvilke spillere han bør holde øye med.

Solskjærs fascinasjon for «Football Manager», som vi har fått førstehånds kjennskap til, er kjent - men Molde-treneren har både innrømmet å ha brukt mange timer med «FIFA» og figurerte sannelig i en «FIFA»-trailer for noen år siden, sammen med Kaká og Lil Wayne, så hans fotball(spill)bakgrunn er udiskutabelt bred.

«Pro Evo» venter med de nye konsollene

Bilbey sier «FIFA»-folka nå har omtrent halvannet års forsprang inn i neste konsollgenerasjon sammenlignet med forrige.

Det innebærer at de har tatt høyoppløste bilder av alt fra stadionbilder og annen grafikk til spillere og fjes. Både den nye og dagens «FIFA»-generasjon vil tjene på omstillingen og ressursbruken hos EA Sports, hevdes det.

Konkurrenten «Pro Evolution Soccer» lanserer med ny spillmotor denne høsten, Kojimas Fox-teknologi, men har uttalt at de venter til neste høst med de nye konsollene fra Sony og Microsoft.

EA kommer imidlertid til å slippe sitt fotballspill på PS4 og Xbox One en tid etter at disse maskinene er på markedet. Foreløpig vet vi ikke mer enn det.

«FIFA 14» slippes til dagens konsoller, pc, smartelefoner, nettbrett, 3DS, PlayStation 2, PSP, Vita og Wii den 25. september. PS4- og Xbox One-datoer er hittil ikke avslørt - Microsoftkonsollen lanseres som kjent ikke i år her til lands, men tidlig 2014.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3