(PressFire.no): I mai i fjor kom konsollversjonen av «Minecraft» til Xbox 360. I løpet av 2012 solgte spillet eventyrlige fem millioner via LIVE Marketplace, ifølge Gamespot.
Det er ny rekord for XBLA-spill.
Microsoft sikret seg et forsprang på det Mojang-utviklede spillfenomenet før konsollslippet.
- Microsoft har en eksklusivitetsavtale for konsollene, sier Jens Bergensten.
Han jobber med mobilversjonen av det populære Mojang-byggespillet og sier dette i et intervju med iGamer (via Edge).
- Når den utløper kommer vi til å vurdere «Minecraft» til PlayStation, men at det kommer ut til Wii U er lite trolig.
Hvorvidt han sikter på en PlayStation 3- eller 4-lansering, sier han ikke noe om. Heller ikke hvor lenge avtalen med Microsoft strekker seg.
Bergensten er også i sving med å gjøre endringer med «Minecraft: Pocket Edition». Målet er å gjøre denne versjonen mer lik pc-utgaven, forteller han.
- Ambisjonene er nå å få i gang online flerspiller. Det betyr at du kan koble opp mot dedikerte servere i stedet for bare å koble til andre folks komponenter, sier Jens Bergensten.
I fjor på denne tiden, i forbindelse med Microsofts X12-dager i San Francisco, snakket PressFire med Roger Carpenter, produsent for spillet.
Konsollversjonen ble lagd av skotske 4J Studios, i samarbeid med Mojang og Microsoft Studios.
- Xbox-versjonen er den vi prøver å gjøre mest tilgjengelig for folk. Pc-versjonen dropper deg rett inn i spillet, og du må kanskje på nett for å lete deg frem når du står fast.
- Vi startet prosjektet ved å se på dette aspektet, og lagde en opplæringsdel med de aller viktigste elementene som gjør at du bare kan sette i gang med «craftinga», fortalte Roger Carpenter til PressFire.
- For første gang blir «Minecraft» en stue-opplevelse, der alle får en 1080p-opplevelse og slipper å sitte i hver sin kjeller, sa han med et smil.