(PressFire.no): Spillere sa tydelig ifra da de ikke var fornøyde med Microsofts nye konsollsatsing, Xbox One.
Det var spesielt selskapets holdning til bruktspill og krav om en internettoppkobling én gang per 24 timer som falt i dårlig jord, og resulterte til slutt i en overraskende snuoperasjon fra giganten.
Nå forteller professor i underholdningsteknologi, Jesse Schall, at Microsoft aldri skulle ha lyttet til kundene sine.
- Hvis du forstår teknologien og har en forståelse for menneskelig psykologi, kan du forutse fremtiden. Du kan fortelle hva som kommer til å skje, skal Schall ha sagt på en spillkonferanse i Barcelona, melder Gamesindustry.biz.
- Kundene dine vil ikke at du skal forandre deg, selv om det driver deg i graven. Av en eller annen grunn tenkte ikke Microsoft at det kom til å bli realiteten eller et problem.
- Realiteten er at de ikke kan gjøre det kundene vil. I hovedsak sa Microsoft: «vi kommer til å bli som Steam. Dere liker vel Steam?». Vi responderte med: «nei, vi hater det. Vi hater deg. Du er en idiot om du gjør det.»
Videre påpeker han at det Microsoft prøvde å introdusere til slutt er det kundene vil ha, og at noen andre nå vil komme Microsoft i forkjøpet.
Han mener imidlertid ikke at Microsoft er de eneste som gjør denne feilen, men at «alle» gjør den samme tabben ved å lytte til kundene sine.
Årets E3 overbeviste Schall om at konsollprodusentene kommer til å slite.
- Jeg har ikke sett noe som fikk meg til å tenke «ja, de kommer til å vinne tilbake markedsandelene».
- Jeg er overbevist om at markedsandelene til alle konsollene kommer til å oppleve stadig økende erosjon de kommende årene.
Schall mener det blant annet er nettbrettene som kommer til å stjele større og større deler av konsollenes markedsandeler.
Sony og Microsoft har med sine nye konsoller satset på at konsollene skal fungere sammen med nettbrettene, mens Nintendo har implementert et slags nettbrett i selve håndkontrolleren.
Tross spådommene om et vanskelig marked for håndholdtkonsoller har imidlertid Nintendo, med over 32 millioner solgte enheter, hatt suksess med 3DS-konsollen sin. Sony har på sin side foreløpig hatt problemer med å etablere sin PlayStation Vita på samme marked.