(PressFire.no): Konsollprodusenten Microsoft har tilsynelatende betalt for positiv omtale hos diverse spillrelaterte YouTube-kanaler.
Denne avsløringen kom frem i går, da nettstedet Ars Technica satte sammen flere rykter de hadde hørt. Den første informasjonen om dette begynte å dukke opp i helgen, da det kom frem skjermbilder fra kampanjen som foreslås til YouTube-kanaler.
Det er partnere til kanalen Machinima som skal ha fått en epost fra Microsoft med forslag om samarbeid. En twitter-melding fra en Machinima-ansatt bekrefter tilbudet. Denne meldingen ble senere slettet.
Innholdet går ut på at Microsoft tilbyr seg å betale tre dollar per tusen videovisninger i tillegg til det videopartnerne allerede tjener - hvis videoene de legger ut omtaler Xbox One i positive ordlag.
Det innebærer minst 30 sekunder fra et hvilket som helst Xbox One-spill, nevne muntlig i videoen at man spiller et Xbox One-spill og at man merker videoen XB1M13.
Så langt er det greit nok, vil nok mange mene. Det er ikke så merkelig at et selskap betaler for promotering av produktet sitt hos innflytelsesrike YouTube-brukere.
Mer problematisk er det at den fullstendige kontrakten mellom videoprodusentene og Microsoft krever at det ikke sies noe negativt om Machinima, Xbox One eller spillene til denne konsollen. Og man får heller ikke avsløre at selve kontrakten eksisterer, eller at man mottar penger for å promotere Xbox One.
Bryter man disse kjørereglene, kvalifiserer man ikke for pengene, står det.
Kampanjen skulle være mellom 14. januar og 9. februar, men det ser ut til at det maksimale antallet visninger Microsoft ønsket å betale for, 1 250 000, ble nådd allerede den 16. januar, slik at kampanjen da ble avsluttet.
Det sier seg selv at denne måten å promotere produkter på, der et selskap krever absolutt stillhet fra deltakere, er kontroversielt.
Det viser seg også at Microsoft skal ha gjort noe lignende allerede i november, rundt Xbox One-lanseringen, og at anerkjente spillrelaterte messer som E3, PAX og Comic-Con også kan ha inngått lignende avtaler med Machinima-partnere. Avtaler relatert til promotering av disse messene skal imidlertid ha krevd at videoprodusentene nevner at de får betalt penger.
Det gjenstår å se hvor mye mer utbredt slike kampanjer vil bli i tiden fremover. YouTube-kanaler vokser jo bare i popularitet.
Foto (hovedbilde): Ap, Scanpix.