Det er rart å tenke på at folk bare for noen få år siden fnøs av tanken på å spille avanserte dataspill på mobilen. I dag kan du si hva du vil om mobilspillene, men ingen kan påstå at de ikke er populære.
«Angry Birds» har alene blitt lastet ned over 500 millioner ganger, og i Apples AppStore finner du nå godt over 100 000 spill.
I forrige uke kom en undersøkelse som mange tolket som et varsel om at mobilspillene nå er på god vei til å ta livet av annen tradisjonell håndholdt spilling. Der kom det fram at totalomsetningen for mobilspill i USA har gått fra å utgjøre 19 prosent av markedet for håndholdte spill i 2009 til massive 58 prosent i 2011.
Den tidligere lederen Nintendo DS har derimot sunket fra 70 prosent til 36, mens PSP er ned fra 11 prosent til marginale seks. Det er kanskje forståelig at det i det siste er reist en del bekymringer på Sony og Nintendos vegne.
- I den bærbare kategorien er det nå en overflod av digitalt distribuerte spill, både gratis og til seks kroner. Disse er tilgjengelig på hardware som både er billigere og kraftigere enn tradisjonelle bærbare spillmaskiner, noe som appellerer til flere forbrukere, skriver analysefirmaet Flurry - og lar det kanskje skinne gjennom at de tross alt er betalt av nettopp mobilbransjen:
- Som et resultat av dette, kan dagene der man betaler 200 kroner eller mer for et spill i butikk, være talte.
Om man skulle dømme etter åpningssalget av Nintendo 3DS rett etter lanseringen tidligere i år, kunne det kanskje virke som om spådommen har noe for seg. Den 3D-kapable spillmaskinen (som oppsiktsvekkende nok ikke var med i undersøkelsen) solgte på langt nær like godt som Nintendo hadde håpet på, noe som blant annet resulterte i et kraftig børsfall for den japanske spillkjempen.
Dette ble av mange tolket som nok en spiker i kista for håndholdte spillmaskiner. De samme røstene spår også mørke skyer på horisonten i påvente av Sonys nært forstående lansering av PSP-oppfølgeren Vita.
Men er det egentlig så ille som de dystre spådommene skal ha det til? Kanskje ikke, viser det seg.
En av de aller største grunnene til at 3DS tidlig ble sett på som en flopp, var av en svært enkel grunn: Det fantes knapt noen bra spill til maskinen. I tillegg synes mange at maskinen ble for dyr - noe Nintendo seinere rettet på med et priskutt tidligere i høst.
Akkurat som i italiensk politikk, måtte det en Super Mario til for å reise kjerringa. Det var først da «Super Mario 3D Land», det første Super Mario-spillet til 3DS, kom ut i Japan at det virkelig løsnet: Maskinen solgte over dobbelt så godt som uka før, og sørget for at det nye Mario-spillet ble den raskest selgende 3d-versjonen i serien til nå.
Det må neppe et geni til for å skjønne at det viktigste for en spillplattform er nettopp spillene, noe historien har vist gang på gang.
Derfor kom heller ikke forrige ukes uttalelse fra Nintendos USA-sjef Reggie Fils-Aime uke som en overraskelse:
- Leksa vi nå har lært, er at vi må være sikre på at det finnes et godt utvalg av spill tilgjengelig når vi lanserer en ny spillmaskin - spesielt spill fra Nintendo selv. Ser vi tilbake på 3DS-lanseringen, hadde vi kanskje ikke det beste utvalget av spill.
Ubisoft-sjef Yves Guillemot hengte seg på med støttende ord:
- Viktigere enn prisen, handler det om å komme ut med nok spill. Da Nintendo DS ble lansert, sa folk at den aldri ville selge - og etter et år tok det helt av. Det er nok av konkurrenter nå - iPhone og alle de andre - men det handler til slutt om spillene. Er spillene gode, bør maskinen gjøre det godt.
Til sammenlikning har Nintendo DS til nå solgt nærmere 150 millioner maskiner siden lanseringen i 2004, og 3DS er allerede passert sju millioner solgte. Forrige uke gikk Nintendo ut i en pressemelding og sa at 3DS allerede lå an til å selge mer i løpet av sitt førsteår enn det Nintendo DS gjorde.
Som Ubisoft-sjef Guillemot tydelig sier, er konkurransebildet for den nye generasjonen håndholdte maskiner langt tøffere enn da Nintendo DS og PSP ble lansert i sin tid. Det er ikke til å stikke under en stol at mange nok velger bort en dedikert håndholdt spillmaskin til fordel for det etter hvert solide utvalget av gode spill på mobiltelefonene.
Samtidig sier det seg selv at de 500 millioner «Angry Birds»-spillerne ikke er tidligere frustrerte DS-spillene, nå omvendte mobilspillere. Spillmarkedet er i enorm vekst takket være sosiale og lett tilgjengelige spill, og mange som aldri før spilte dataspill er nå ihuga spillere.
Så lenge produsentene av håndholdte spillmaskiner skjønner at de stadig må levere solide spillopplevelser som ikke like lett er mulig å oppnå for seks kroner på en touchskjerm, kan det godt mulig være plass til mange aktører på det håndholdte markedet i mange år framover.
Mario-lanseringen på Nintendo 3DS tyder i hvert fall så langt på det, og snart får også Sony mulighet til å vise om teorien holder stikk når de sparker i gang Vita-lanseringen med et eget «Uncharted»-spill.
Foto: Scanpix
NB! Denne saken står på trykk i Dagbladet FREDAG (18. november).