(PressFire.no): At Xbox One valgte å fokusere mye på tv-mulighetene til boksen under forrige ukes lansering, har skapt blest i den forventningsfullt spillskaren.
Nå virker det som om den nye boksen får muligheten til å bake sammen et velkjent spillkonsept med tv-tittingen.
Microsoft har nemlig søkt patent på opplåsbare prestasjoner - såkalte achievements - for tv-titting, ifølge spillindustrisiden gamesindustry.biz.
- Tv-titting har en tendens til å være en passiv opplevelse for seeren, uten mange muligheter til å engasjere seg eller ha en interaktiv opplevelse med det presenterte innholdet, står det i søknaden.
- For å øke interaktiviteten og oppfordre seeren til å se en eller flere utvalgte programmer, kan premier og prestasjoner bli knyttet til disse, står det videre.
Eksempler utpeker hendelser slik som Super Bowl, eller det å se alle episodene i en seriesesong.
- Ved å knytte prestasjoner til visse videoer eller reklameinnhold kan seerne bli oppfordret til å oftere titte på innholdet, og på den måten kan man bygge opp reklamemuligheter, står det i søknaden.
Microsoft har videre sett for seg at Kinect-systemet skal være en del av pakken. Med bevegelsessensorer, kamera og mikrofon oppfordres du til å gjøre visse øvelser mens de ser på tv.
Du kan for eksempel bli oppfordret til å holde et visst produkt opp mot Kinect så den kan lese av produktet, og gi deg prestasjonspoeng eller en annen pris.
Og ikke tro at du bare kan sette på tv-en og dra til en kompis, eller på måfå ta en lengre visitt på toalettet; Kinect kan passe på at du ser innholdet for å være sikker på at man er tilstede før de gir ut prestasjoner.
Om dette er en patent Microsoft har bestemt seg for å implementere i Xbox One er ikke avslørt. Hittil har ikke Microsoft kommet med noen kommentar til nyheten. Det forventes at mye nytt angående spillmaskinen kommer til å avsløres i løpet av spillmessa E3 i juni.
Microsoft er først ute av pressekonferansene fra L.A. og E3-messa. Mandag 10. juni klokka 18:30 begynner det.