Lego-Batman drar ut i verdensrommet!

Den mørke plastridderen vender tilbake.

17. juni 2014 14:03

LONDON (PressFire.no). Nå som «Batman: Arkham Knight» er utsatt til 2015, er det bare ett Lynvingen-spill som gjelder i år: «Lego Batman 3: Beyond Gotham».

La gå at han er temmelig klossete, er skapt av virtuell danskplast, og har en betydelig yngre målgruppe – man skal likevel slett ikke kimse av en spillserie som er så vanvittig populær.

Det er hittil solgt over hundre millioner «Lego»-dataspillspill, og rundt en sjettedel av dem er «Batman»-spill.

 

Hils på Brainiac

Tidligere i år dukket også en litt annen utgave av Batman opp på kino i den artige «Lego-filmen», som understreket at hele Lego-universet nå er drevet av en humor som treffer alle aldersgrupper.

Batman er i besittelse av mange talenter, men en velutviklet sans for selvironisk humor kan ikke sies å være en av dem. Så han har godt av å le litt av seg selv. 

Hvis «Arkham»-serien har røtter tilbake til DC-studioets bronsealder, kan kanskje «Lego Batman»-serien sammenliknes med sekstitallets gjøglete Adam West-serie.

Parodisk, barnslig moro med bredt nedslagsfelt. Mest for ungene, men også litt for oss voksne. Etter suksessen med «Lego Batman 2: DC Super Heroes» i 2012 var det bare et spørsmål om tid før vi fikk et tredje spill i serien, og det kommer til høsten.

I «Lego Batman 3: Beyond Gotham» tar Lynvingen og co. turen ut i ytre verdensrom for å stanse den brysomme planetsamleren Brainiac. 

I likhet med Zack Snyders kommende «Batman v Superman: Dawn of Justice»-film er fokuset denne gangen på The Justice League of America, og en mye større samling superhelter.

«Beyond Gotham» har angivelig totalt over 150 spillbare figurer, en masse nye drakter og et hendig hjul som gir deg umiddelbar tilgang til dem alle.

Man kan muligens beskylde «Lego Batman 3: Beyond Gotham» for å være mer av det samme, men det er ikke vanskelig å se sjarmen med et spill der for eksempel Cyborg har evnen til å forvandle seg til en vaskemaskin.

Vi dro til England, fikk en rask demonstrasjon og slo av en prat med assisterende regissør Stephen Sharples i TT Games.

 

Knapt skurker igjen i Gotham

La oss først snakke litt om hva som er nytt i forhold til de to første spillene, rent bortsett fra at vi denne gangen drar ut i space. 

Ja, tittelen er jo en stor spoiler: «Lego Batman 3: Beyond Gotham». Vi forlater Gotham City, og forlater samtidig hele jordkloden.

– I løpet av de to første spillene har Batman og Robin bekjempet forbrytelser i Gotham så lenge at det knapt er noen skurker igjen. Men nå har det kommet en ny, mye større trussel: Brainiac, som dukket opp i en cliffhanger helt i slutten av «Lego Batman 2».

Brainiac er en slags alien-androide som har kommet for å stjele hele jordkloden. Så Batman og Robin må forlate Gotham, drar opp til The Watchtower, og angriper denne enorme trusselen mot planeten vår. Så handlingen er ikke lengre begrenset til en by, men utspiller seg i space, sier Stephen Sharples til PressFire.

Det betyr at Justice League selvsagt er tilbake, men hvilke andre DC-figurer dukker opp?

I «Lego Batman 2» hadde vi gjestespill fra noen av medlemmene i Justice League of America. De er tilbake igjen, sammen med Alfred. Wonder Woman, Superman, Cyborg, Green Lantern, The Flash, Martian Manhunter, alle er på plass – men de spiller en mye større rolle denne gangen.

 

En skurkeallianse

I «Lego Batman 2» troppet de opp for å hjelpe til mot slutten, men nå er de mye mer involvert i historien. Fordi Brainiac truer hele kloden betyr det at skurkene heller ikke har noen boltreplass.

Hvis jorden forsvinner vil ikke Jokeren kunne leke seg i Gotham, og Lex Luthor kan ikke fortsette presidentkampanjen sin i Metropolis. Så skurkene inngår motvillig en allianse med superheltene for å redde verden.

– Solomon Grundy og Killer Croc er tilbake, men sistnevnte er har en helt ny form. Nå er han mye skumlere; en «Lego Big Figure» som er en mye større trussel. Cheetah er med; en av de mer kjente fiendene til Wonder Woman.

– Vi har også Firefly, som har slått seg sammen med Jokeren Lex Luthor og de andre skurkene, og de har selvsagt sin egen agenda – selv om planene deres går på tverke temmelig fort. Så det er figurene som i hovedsak dukker opp i historien, men drøssevis av andre figurer vil også være tilgjengelige. Noen av dem i sideoppdrag, andre vil dukke opp i løpet av historiens gang, forteller Sharples.  

 

Med humor som våpen

Humor er en essensiell del av «Lego Batman»-spillene, så kan du fortelle litt om hvordan dere går frem for å melke mest mulig komikk ut av figurene i spillet? Det ser ut til at humoren i spillene har påvirket hele Lego-universet: noe som også ble gjenspeilet i den gøyale «Lego-filmen» som gikk på kino i våres.

Absolutt, ja! Denne typen humor har nesten blitt et kjennetegn for Lego, og det er selvsagt noe som vi er veldig opptatt av. I det første «Batman»-spillet hadde vi jo ikke dialog, da snakker bare figurene et tullball-språk. Det fungerte skikkelig bra, men da vi startet på «Lego Batman 2» følte vi det var best å bevege oss videre til full dialog.

– Det begrenser seg hvor mange mellomsekvenser man kan lage med tøyespråk, liksom. Så nå har vi full tale og lange manus, og vi kan i tillegg skrive mange av vitsene selv. Alle figurene er skildret med mye humor, men noen er enklere å gjøre morsomme enn andre.

– Jokeren er veldig lett å jobbe med, siden han er en stor klovn. Den vanskeligste er trolig Lex Luthor, siden han tradisjonelt er en så alvorlig forretningsmann.

– Vi har funnet ut at den beste løsningen er å plassere Lex sammen med Jokeren, som konstant kan gjøre narr av ham. Vi liker å gjøgle med at Batman tar seg selv så superseriøst, og er en så mørk figur. Noe som er stikk motsatt fra «Lego Batman»-spillene, som jo ikke akkurat er et særlig dystert spill i det hele tatt. Så vi finner humoren i ham på den måten.

 

Får personlighet og særpreg

Hvordan fungerer dette rent praktisk? Har dere lange pitch-møter der dere kommer opp med artige ideer, og tester ut ting – eller er alt sånt ansvaret til manusforfatterne? 

Vel, vi har en utrolig dyktig animasjonsavdeling. Selv om figurene kan snakke nå, jobber de fortsatt med Lego-figurene som om de ikke har dialog. De har alltid gode ideer om hvordan vi kan sprite opp mellomsekvensene med tøys. Du kan ha scener som på papiret virker temmelig seriøse, men de kommer opp med små ting som gjør alt mye morsommere.

Kanskje et lite gjestespill fra en artig bifigur, som popper inn i bakgrunnen et øyeblikk, og deretter forsvinner. Sånne ting. Og det er utrolig hvor uttrykksfulle man kan gjøre disse Lego-minifigurene. De ser veldig enkle ut, men animatørene kan gi dem mye særpreg og personlighet – så en del av humoren kommer fra det. Og så har vi naturligvis manus som vi jobber ut ifra, skrevet av proffe fagfolk.

– Vi bygger videre på det, justerer ting og tilpasser det Lego-humoren. Kommer opp med flere gøyale ting selv, og heldigvis har vi et team som er i besittelse av en velutviklet sans for humor.

– En ny greie som dere viste frem i demoen er et nivå som minner om en «old school»-shooter, i stil med «Resogun». Er det en bevisst greie for å appellere til litt eldre gamere, som kanskje spiller «Lego Batman» med ungene sine?

Helt klart. Siden vi forlater Gotham City var vi nødt til å komme opp med noe friskt, som er unikt i Lego-sammenheng. Samtidig er dette nødt til å være noe som fortsatt egner seg for en seksårig gutt eller jente, som er lett å plukke opp - og som de kan spille sammen med foreldrene i offline samarbeidsmodus.

– «Space Battle»-sekvensen er hektisk og ser visuelt imponerende ut, men først og fremst måtte det være noe som alle aldersgrupper kan sette pris på. Så ja, vi er litt stolte av å introdusere denne typen arcade-spill til en ny generasjon. Det er en stil som nesten er glemt nå, og passet perfekt inn i en «Lego Batman»-opplevelse».

 

– Bare begynnelsen for Batman

«Lego Batman 3» blir selvsagt sluppet på de aller fleste plattformer.

På PS4, PC, Xbox One, Xbox 360, PS3 og Wii U. I tillegg slippes det også en håndholdt versjon på 3DS og PS Vita, som blir utviklet av et annet studio. Men bortsett fra dem vil spillet bli omtrent identiske på alle plattformer. På PS4 vil vi selvsagt ha muligheten til å bruke flere Legoklosser, men generelt sett ønsker vi at alle skal få den samme opplevelsen. Vi vil ikke at noen skal føle seg snytt, liksom, sier Sharples. 

– Sånn til slutt, en del fans etterlyser et «Marvel vs. DC»-spill, er det noe dere fortsatt vurderer? 

Heh, «Lego Batman 3» er prioriteten akkurat nå, så det er noe jeg dessverre ikke har mulighet til å svare på for øyeblikket. Det er ingen hemmelighet at vi tidligere har laget et Marvel-spill, men det nærmeste fremtiden består av DC-universet. Vi har bare skrapet overflaten med de to første «Batman»-spillene, og nå skal vi for første gang utforske ytterkanten av DC-universet. Så dette er bare begynnelsen for Batman! 

«Lego Batman 3: Beyond Gotham» slippes til de fleste plattformer på senhøsten i år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3