La oss håpe at Microsoft skjønner hvilken unik mulighet de har med Project Scorpio

4. mai 2017 17:35

KOMMENTAR (PressFire.no): Det er nå tre og et halvt år siden Sony og Microsoft lanserte konsollene sine, hvor vi vel trygt kan si at den japanske produsenten leder stort. Det antas at det er solgt over dobbelt så mange PlayStation 4-konsoller som Xbox One. Microsoft svar virker å gå tibake til start.

PS4 Pro

Kortene deles ikke ut på ny

I utgangspunktet er Project Scorpio ganske nøyaktig samme filosofi som med PlayStation 4 Pro - en ny og kraftigere maskin midt i konsollgenerasjonen, som skal tilby bedre og glattere grafikk og gi støtte for tv-er med 4K-oppløsning.

Men der Sony sin maskin ble lansert og «bare» sklei inn i soritmentet som et valgfritt alternativ, ligner Microsofts dramaturgi mer på en fullstendig ny konsollgenerasjon. 

Utviklere i Microsofts egne studioer omtaler Xbox One som et steg tilbake, men mener at Project Scorpio asfalterer framtiden.

«The Legend of Zelda: Breath of the Wild».
«The Legend of Zelda: Breath of the Wild».

Innhold > teknikk

Er det noe Nintendo Switch-lanseringen har lært oss, så er det at gode spill selger konsoller. Heldigvis.

Det ble en pangstart for Nintendo. Der konsollanseringer tradisjonelt sett er preget med litt middelmådige spill på lansering, som blir rundet godt oppover for å rettferdiggjøre innkjøp og teknoforelskelse, traff Nintendo planken fra start.

At Nintendo Switch fikk et fantastisk spill på lansering hører imidlertid mer til unntakene enn reglene, men det har plutselig kjøpt Nintendo inn i kampen om plass under tv-ene.

Project Scorpio får altså ingen «hvetebrødsdager» - godt innhold finnes allerede hos konkurrentene.

Hvis det er «Halo», «Gears of War» og «Forza» med fjongere grafikk som nå ruser motorene i garasjen – så er nok slaget allerede tapt. I alle fall om de holder seg til skjemadesignet som de siste variantene har gjort.

Unik mulighet

Men det ligger en unik mulighet her - nå som Microsoft konsekvent kjører parallelle løp ved å gi ut alle sine spill på både Xbox og Windows, er det kanskje også betimelig å spørre om det ikke er like greit å hoppe med begge beina?

Gjør konsollen til en helt åpen Windows-maskin og oppfyll Bill Gates opprinnelig visjon – Windows sin tilstedeværelse i stua og under tv-en.

En maskin som tåler sammenligning med pc-er under skjermen, men også under tv-en er en attraktiv tanke. Steambox-tanken, men med Windows i bunnen.

Implikasjonene er ikke til å unngå: en maskin til 4500 kroner som kjører «League of Legends», «World of Warcraft», «Hearthstone», «Dota 2», «Civilization» og «Counter-Strike» - i tillegg til at alle fordelene ved at skaperne kun trenger å tenke på Windows 10, med alt det innebærer.

Med ett sjakktrekk vil den få tilgang på verdens største spillbibliotek – I tillegg til nyttefunksjoner som PlayStation bare kan drømme om.

Å hoppe med begge beina

Microsoft har ikke bare knyttet konsollen nærmere Windows 10 og mobiltelefoner med museskritt i årevis, hvor man i dag også får tilgang på et utvalg apper som er utviklet med UWP (Universal Windows Plattform).

I tillegg har Microsoft selv uttalt at Windows 10 skal lanseres på konsollen. Det er en Windows-variant som allerede driver konsollen, så nå må det være på tide å sparke dørene helt åpne.

Faktisk må man lure på hvorfor Microsoft skal gro flere økosystemer og ha middels til ingen suksess på dem. Nå som Microsoft nærmest har gitt opp Windows Phone og de heller satser på Surface med fullblods Windows 10, er det jo helt åpenbart at konsollen verken bør eller kan eksistere utenfor lenger.

De fleste skjønner at en Windows 10-maskin til under 5000 kroner, som i tillegg er en svært habil spillmaskin nærmest er revolusjonerene.

Pc-spilling lever i beste velgående og en åpning vil gi Microsoft tilgang på enorme mengder innhold- så får bare katastrofen Windows Store løses på andre måter.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3