- Jobbet med to hemmelige PlayStation 4-spill

Nå har Sony stengt studioet bak «WipEout».

22. august 2012 13:56

(PressFire.no): Sony har bestemt seg for å stenge dørene hos sitt Liverpool-studio, skriver Eurogamer. Ryktene begynte først å florere på diverse forumer tidligere i dag. 

Senere ble det bekreftet fra offisielt hold.

De ansatte ble samlet for å få informasjon om beslutningen i morgentimene i dag.

- Det har blitt bestemt at Liverpool Studio skal stenges. Liverpool Studio har vært en viktig del av Sony Computer Entertainments studioer siden starten på PlayStation, og har bidratt stort til plattformen over årene, heter det fra offisielt hold.


- Kan være stolte over det de har oppnådd

- Alle som har vært del av Liverpool Studio, både på nåværende tidspunkt og tidligere, kan være veldig stolte over det de har oppnådd.

Det er først og fremst «WipEout» det siktes til her. Dette spillstudioet har gitt ut en rekke spill i den futuristiske racing-serien, nå senest i år gjennom utgivelsen til PlayStation Vita – etterfulgt av en solid dose ekstrainnhold.

- Styrker totalsatsningen

Sony sier at de nå ønsker å fokusere på driften hos andre studioer, som er i gang med «spennende prosjekter», for å styrke totalsatsningen sin.

Liverpool-kontorene vil fortsette å huse en del av andre Sony-tjenester, mens det altså er over og ut for spillskaperne.

- Vi ser på muligheten for å flytte disse til andre studioer, men dessverre vil det være nødvendig med kutt – og i disse tilfellene vil vi bistå med all den hjelp vi kan tilby, sier Sonys representant til Eurogamer.

- Jobbet med to PS4-lanseringsspill

Eurogamer har i kjølvannet av stengningen i dag snakket med to ulike kilder som hevder Liverpool-studioet jobbet med to topphemmelige spill planlagt lansert sammen med PlayStation 4, en konsoll Sony foreløpig ikke har hatt lyst til å snakke om.

Ett av disse var et nytt «WipEout». Det andre er beskrevet som en «Splinter Cell»-aktig opplevelse, med teknologi for å fange bevegelsene til skuespillere i bunn lik den vi så brukt i «L.A. Noire».

Dette «WipEout»-spillet, tenkt som en lanseringstittel til PS4, beskrives som «et dramatisk annerledes» bidrag til serien, og hadde vært i utvikling hos Liverpool Studios i mellom 12 og 18 måneder allerede.

Med mindre Sony flytter utviklingen av de to titlene til et annet studio, er sjansene store for at verden aldri får se noe til disse spillene.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3