(PressFire.no): Det har nå gått over en måned siden det store «Flappy Bird»-dramaet, der det knallharde og vanedannende mobilspillet gjorde den vietnamesiske skaperen så beryktet at han trakk hele applikasjonen tilbake.
Før det skjedde, tjente Dong Nguyen opptil 300 000 kroner dagen i annonseinntekter, noe han hevdet ødela hans enkle liv. Derfor bestemte han seg for å slette spillet fra de respektive nettbutikkene med få timers varsel.
Det anerkjente magasinet Rolling Stone reiste nylig til Hanoi for å møte Nguyen og få høre hans historie.
Det er ingen tvil om at de siste månedene har vært vanskelige for den ydmyke programmereren, som hadde hatt en enkel oppvekst utenfor hovedstaden, og brukte mye av tiden sin på å spille klassiske Nintendo-spill.
–Det er også disse spillene som ble inspirasjonen til hans egne prosjekter. Nguyen syntes til og med relativt enkle bestselgere som «Angry Birds» var for rotete.
Han hentet inspirasjon i egne omgivelser – mennesker i travle Hanoi, som står på toget eller bussen, holder seg fast med den ene hånden og har bare én hånd ledig til å betjene telefonen sin.
– Når du spiller på en smarttelefon, er den enkleste måten å bare trykke, sier Nguyen.
Etter å ha eksperimentert med det enkle trykke-prinsippet med sin første utgivelse, «Shuriken Block», fant han ut at det går an å gjøre det enda mindre komplisert, der brukeren kun trenger å trykke hvor som helst på skjermen for å påvirke spillbarheten.
Han valgte også å bare bruke noen veldig enkle visuelle elementer i spillet (som fuglen og de grønne rørene), og motsto fristelsen å introdusere nye elementer utover. Det skulle være mest mulig ukomplisert og mest mulig fengende.
Det tok imidlertid hele fem måneder fra han la ut «Flappy Bird» til det ble nevnt på Twitter, i november i fjor. Og etter det begynte snøballen sakte å rulle, før det eksploderte i vinter.
Også hans øvrige spill, «Shuriken Block» og «Super Ball Juggling», raket inn penger. Nguyen var imidlertid ikke helt komfortabel med suksessen, han brukte lite av pengene sine, bortsett fra å kjøpe seg en ny datamaskin og ta med venner ut.
– Jeg klarte ikke å være lykkelig, og jeg vet ikke hvorfor, forteller spillutvikleren til Rolling Stone.
Det verste var den negative oppmerksomheten fra spillere, som beskyldte Nguyen for å ha ødelagt livene deres med «Flappy Bird». Meldinger fra folk som hadde fått sparken eller ikke lenger snakket med barna sine, haglet inn. Det begynte å bli personlig, og det var da Nguyen begynte å få nok.
I februar slettet han spillet etter å ha advart publikum på forhånd via Twitter. Kort tid etter ble app-butikkene oversvømt av kloner og kopier av «Flappy Bird» (selv i skrivende stund finnes det flere slike på topp ti i norske App Store), og Nguyen gikk under jorda.
– Folk kan klone så mye de vil, men de klarer aldri å lage en ny «Flappy Bird», sier Nguyen om fenomenet.
Pengene fortsetter imidlertid å tikke inn, og Nguyen begynner å tenke på fremtiden. Han har tillatt seg litt mer luksus, men han fortsetter å lage spill – han har faktisk tre nye prosjekter på gang, i tillegg til å vurdere å bringe «Flappy Bird» tilbake.
De tre nye spillene bygger på lignende prinsipper: Enkel grafikk og spillbarhet, høy vanskelighetsgrad.
Han jobber imidlertid ikke med en ny versjon av «Flappy Bird», men den er i tankene. Om han skulle gjort det, vil spillet imidlertid ha en medfølgende advarsel om å ta pauser, ifølge Rolling Stone.