(PressFire.no): Kronerullingsnettstedet Kickstarter ble for alvor kjent i fjor, særlig for spillere.
Da viste etablerte designere som Tim Schafer og Brian Fargo at dugnadsånden levde i beste velgående hos tilhengerne deres. I mellom seg har de skrapt sammen flere titalls millioner norske kroner til utviklingen av nye spill.
Nå har nettstedet lansert en daglig oppdatert statistikkside, som viser akkurat hvor robuste de største prosjektene har vært.
Her kommer det blant annet frem at to av tre spillprosjekter på nettstedet aldri nådde målet sitt. Av 2302 spillidéer, ble kun 699 funnet gode nok av massene.
Tallene kan også gi inntrykk av at det kan være lurt å begrense seg. Mer enn halvparten av de vellykkede prosjektene ba om mellom 1000 og 10 000 dollar.
Men når du først treffer med et solid spillprosjekt, later det til å være god medvind. Til tross for at videospill er den syvende mest populære kategorien, har den de største innsamlingene.
Tre av de fem mest lukrative prosjektene er spill. Nesten halvparten av alle kronerullingene som har havnet over én million dollar er for interaktiv underholdning.
Det eneste prosjektet på Kickstarter som er større enn det innbringende trekløveret er det for smartklokken Pebble.
Statistikkene røper også at en del spillprosjekter lider en uviss skjebne, sannsynligvis som følge av å bli tatt ned av de som administrerer siden eller at initiativtakeren selv legger det ned.
Nesten 300 prosjekter er verken vel- eller mislykket. Det inkluderer nok blant annet dette mislykkede svindelforsøket fra sist måned.
Det er muligens en konsekvens av de svært store summene som er i omløp på Kickstarter, særlig i spillkategorien.
Til gjengjeld er det mange prosjekter som blir skutt ned av brukerne om de ikke legger frem en innbydende presentasjon.
Hele 169 spillkonsepter løpte ut innsamlingsperioden sin uten å samle inn en eneste krone.
Vi kan også se at mer enn 150 millioner norske kroner har byttet eier gjennom de drøye 700 prosjektene som gikk gjennom.
Det betyr at gjennomsnittsprosjektet samlet inn over 200 000 norske kroner. Det er mye mer enn noen annen kategori på Kickstarter.
Nettstedet har skapt nytt håp for levedyktigheten til gamle sjangere som ikke er like profilerte i dag, og det er tydelig at spillerne mer enn villig åpner lommeboka for å se dem gjennomført.
I løpet av 2012 og neste år vil vi også få se om det endelige produktet til de vellykkede kampanjene. For ikke å snakke om spillene i det hele tatt utgis.