(PressFire.no): «Bare én runde til» er noe du sikkert har tenkt i et spill – for så å oppleve at du fortsatt tenker nøyaktig det samme noen timer seinere.
Denne filosofien ble rendyrket i «Infinity Blade» da det gjorde innhogg på iPhone- og iPad-skjermene våre i fjor på denne tiden, og ingenting i oppfølgeren tyder på at rundene blir færre.
Som sist gang handler det hele om å nedkjempe svære fiender i sverdkamp, der du sveiper og trykker med fingeren på skjermen for å svinge sverd, blokkere og kaste magi.
Nytt i denne omgang er at du kan velge mellom tre forskjellige våpentyper: lette og raske enhåndsvåpen du kan bruke sammen med et skjold; tyngre og mer kraftige tohåndsvåpen og fleksible våpen du kan bruke med begge hender samtidig.
Måten du slåss på avhenger av hvilken våpentype du velger, til forskjell fra den ene spillestilen vi kjenner fra førstespillet.
Lystbetont runddans
Hver runde varer ikke spesielt lenge. Før du vet ordet av det er krigeren din gjenfødt og må begi seg ut på nok en runde i de samme kulissene.
På papiret høres det kanskje kjedelig ut i lengden, men takket være at du stadig vekk får samlet gull, økt erfarenhetspoengene dine og hamstret enda bedre utstyr for hvert «liv», er hver påbegynte runde like lystbetont som den forrige.
At spillet er grafikkonge på mobilhaugen må også sies å dra opp inntrykket. Ofte blir man stående på stedet hvil for å kikke rundt i landskapet, like mye for å nyte de detaljerte omgivelsene som for å se om det kanskje skjuler seg noen gullsekker i dem.
Etter hvert som du graver deg lenger ned i «Infinity Blade II» får du oppleve at oppfølgeren har litt mer å by på enn førstespillet, både når det kommer til veivalg og utstyr. Utover de nye våpentypene kan du samle juveler som kan festes til utstyr for å bedre egenskapene, samt nøkler som åpner spesielle skattkister underveis.
Det er i det hele tatt mye å samle opp i «Infinity Blade II», og for å fullt ut sette pris på spillet er du nesten nødt til å ha et snev av samlemani.
Mer kjøtt på beinet
Også historiemessig er det mer kjøtt på beinet. Mellom hver «gjenfødsel» blir det tydeliggjort at det ligger en moderne, høyteknologisk ramme rundt fantasysettingen spillet ellers utfolder seg i.
Du får allerede i aller første scene et frampek som viser at det ligger noe mer og vaker bak omgivelsene du like etter går de første rundene i, en grei motivasjon for å gå videre.
Etterhvert som du blir gjenfødt noen ganger og blir kraftigere utrustet, åpner det seg også nye veivalg som leder til forskjellige bosser - det er i det hele tatt flere av disse i denne omgang, på godt og vondt.
Lanseringen av «Infinity Blade II» ble dessverre preget av en alvorlig bug, der lagrede spill brått forsvant og mange timers innsats gikk i dass - dette skjedde undertegnede to ganger. Feilen rammet spesielt dem som delte et lagret spill mellom iPhone og iPad, en funksjon som i utgangspunktet er et stort pluss ettersom man slipper å spille gjennom flere «karrierer» på hver sin dings.
Dette skal nå være fikset (selv om noen fortsatt rapporterer om feil), og som plaster på såret er det lagt til noen bonusgjenstander i spillet for tort og svie. Med mer innhold enn forgjengeren på plass fra start, og lovnader om en stadig strøm av oppdateringer på vei i tiden framover, er det bare å innse at timene vil fly også i «Infinity Blade II».
«Infinity Blade II» er ute til iPhone og iPad. Koster 35 kroner for begge deler i AppStore.