(PressFire.no): - Jeg vet ikke når vi i spillindustrien bestemte oss for at om man skal selge fem millioner spill, så må man lage en Michael Bay-film. Det finnes andre alternativer.
Ordene tilhører Jade Raymond (bildet), som i et ferskt, stort intervju med Eurogamer kritiserer det hun mener er en realitet i spillbransjen i dag: At man satser trygt, og lager kjedelig skytespill etter kjedelig skytespill, i stedet for å ta sjansen på noe nytt.
Raymond er sjef for det store, nye studioet til Ubisoft, i Toronto i Canada. Der har hun nå 2,9 milliarder kroner å rutte med, for å ruste opp staben til å telle over 800 utviklere.
Selv er hun ikke fremmed for å ta sjanser med store spill. Hun ledet nemlig utviklingen av «Assassin’s Creed», et spill som Eurogamer nylig trakk frem som siste eksempel på at spillbransjen tok en stor sjanse og klemte til med store penger for et helt nytt konsept. Dette spillet kom i 2007.
- Jeg tror vi undervurderer vårt publikum når vi lager de samme opplevelsene om og om igjen, sier Raymond til Eurogamer.
Hun tror også at ungdommen ønsker seg mer enn bare digre eksplosjoner.
- Vi tror dette er hva de liker, men jeg mener vi tar grundig feil, sier hun.
Raymond mener det er på tide at spillindustrien vokser opp.
- Hvordan har det seg at emner som tas opp i andre medier, er tabu for spill? Hvorfor kan vi ikke lage spill om ting som betyr noe? Jeg kan komme på en rekke eksempler på problemstillinger det hadde vært interessant å ta opp i spill, eller som kan bli integrert i allerede eksisterende serier. Det er vårt ansvar. Spesielt for folk som meg, som faktisk kan gjøre en forskjell, og jobbe for at noe får støtte.
Hun forteller at flere og flere hos Ubisoft kommer til henne og forteller at de siktet seg inn mot spillindustrien fordi de elsker spill, men at de har endt opp med å lage de samme skytespillene gang på gang.
Med «ting som betyr noe» trekker hun inn medieaktuelle eksempler som den arabiske våren, økende klasseskiller, og internettfrihet. Hun tror også religiøsitet kan trekkes inn på fascinerende måter, for eksempel ved å basere et spillkonsept rundt hinduismens tro på reinkarnasjon.
- Eller hva med hvordan systemet vender seg mot de fattige? Hvis du mister jobben din, spesielt i USA, kan gjelden din spinne ut av kontroll rimelig kjapt. Det er utrolig hvor enkelt det er å bli hjemløs. Jeg tror slikt kan bringes inn i spill ganske enkelt. Sexisme, også. Hva om man kunne spill som kvinne i «Call of Duty»? Det kunne gitt noen spennende perspektiver.
Likevel tror hun ikke det ville gått an å lage en monsterhit av et spill om sexisme uten videre.
- Jeg tror ikke det kunne vært kjernen i en ny storsatsning, nei. Men en trenger ikke nødvendigvis et helt spill for å utforske dette emnet. Det finnes interessante måter å flette dette inn i eksisterende serier, så det blir mindre risikabelt for utgiverne.
Raymond mener trenden i dag er å kopiere de titlene som selger best, skulle det være «Grand Theft Auto» eller «Modern Warfare», i stedet for å tørre å risikere noe nytt.
- Men på den annen side, når du ser en stor suksess, så er det fordi noen turte å ta risikoen. Jeg prøver å få våre kreative team til å tenke over meningen i det de lager, for å kunne uttrykke noe som ikke bare er overfladisk.
Hun sier at hvis en ikke har som mål å drive mediet opp og frem, er det ikke noe vits i å holde på.
- Skal du skape noe, er du nødt til å gå lenger enn det som allerede er gjort, sier hun.
Hun kan heller ikke dy seg med å sende et lite sleivspark i retning konkurrenten og «Call of Duty»-utgiveren Activision.
- En ting jeg er sikker på, er at de som sitter på toppen av haugen i vår industri, er de som burde ta de største risikoene. Activision har oppskriften og alle pengene. Jeg tenker at, «hei, dere roter det til en smule», sier hun (leende, ifølge Eurogamer), og legger til:
- Nå kommer jeg nok til å få en telefon fra Bobby Kotick [Activison-sjefen, journ.anm.] …