OSLO (PressFire.no): I mars 2014 var Bendik Stang forberedt på å måtte stenge hele studioet og dermed også skrinlegge sitt kjærlighetsbrev til rollespillene de elsker. Motbakken ble for lang og med familie inne i bildet må man ta andre hensyn, forteller han åpenhjertig til PressFire.
Da hadde de jobbet med spillet siden 2011 og slåss mot klokka og tomme kontoer i flere år - både egne penger, private investorer og støtte fra NFI var ikke nok.
Bare noen måneder før feilet folkefinansieringskampanjen på Kickstarter og de valgte selv å stoppe den – alt var feil – både timingen midt i Thanksgiving og selve kampanjen.
- Vi la ut kampanjen på det statistisk verste tidspunktet i året. Det var en epic fail og vi trakk kampanjen for å analysere hva vi hadde gjort feil. Og vi hadde gjort alt feil, forteller Stang.
Foto: Jarle Hrafn Grindhaug / PressFire.no
Med alle egg i kurven
Med ny kampanje og nytt navn på spillet la de alle i kurven vel vitende om at dette kunne bli det siste åndedraget for Snow Castle Games og rollespillet «Earthlock: Festival of magic».
Stang minnes nervene og den intense stemningen.
- Det tok en måned å få den godkjent av Kickstarter. Det var helt grusomt. Jeg trodde vi skulle gå konkurs før vi var kommet i gang, sier Stang som nå kan le av tilbakeblikket.
Han beskriver perioden som den verste i selskapets historie, fordi hele skjebnen til selskapet lå i hendene til folkefinansieringen.
- Hvis den ikke ble innfridd, så var det ikke igjen verken energi eller penger, minnes spillskaperen.
- Det var rett og slett ingenting igjen. Ingen ståpåvilje. Jeg orket ikke mer. Det hadde vært motbakke i så lang tid at jeg ikke orket mer. Jeg hadde smakt på det en stund, for å si det slik.
Denne gangen satt den imidlertid, og folkefinansieringen dro inn rundt 1,2 millioner kroner, som igjen utløste en større sum fra NFI som var forbeholdt innskudd fra privat kapital.
Med nye penger ble det sving i hjulene igjen, og i ettertid kom det flere vitamininnsprøytinger, avslører studiosjefen.
Snow Castles egne interaktive bok «Hogworld».
Snow Castles egne interaktive bok «Hogworld».
Stjernedryss og overraskelse på lur
Helt ut av det blå kom det en jobbsøknad fra Thomas French i Rockstar North, som ifølge Stang kom med verdifulle erfaringer og hevet nivået på hele teamet.
Det sitter også en programmerer i Toronto, Canada som jobbet på «Age of Conan» og «Far Cry 4»,
Med 16 milioner i brukt kapital og flere runder med flytting kan ingen påstå at rollespillet fra Snow Castle Games har hatt noe annen enn en trang fødsel, men nå ser det så meget lysere ut.
Slippdatoen er spikret til 1. september og Snow Castle drar nå en kanin opp av hatten: Microsoft er med på laget for lanseringen – spillet blir en del av Xbox Games for Gold i september – noe som betyr at alle med Xbox Gold-abonnement kan laste ned spillet gratis.
Ikke bare blir det en pangstart for spillet, men Stang mener de legger grunnlaget for studioets framtid.
- La oss si at én million kanskje laster ned spillet, og liker spillet. Så øker det sjansene for at neste spill i serien selger enda flere.
Han avslører også at avtalen med Microsoft har vært signert i halvannet år – det er bare lanseringstidspunktet som har vært usikkert – inntil nylig.
Må selge 100 000 eksemplarer
Stang har regnet fram at de må selge rundt 100 000 eksemplarer av spillet for at de skal gå i null, men det håper han bare er starten.
- Det som er viktig for oss er at vi da har penger til å lage neste spill, forteller Stang.
- Dette er første spill i en serie på tre. Og selv om det er selvstendige historier, så foregår de i samme univers og bygger på hverandre.
Han mener videre at hele studioet hele tiden blir flinkere på å lage spillet, og det de lager i dag er mye bedre enn det som ble laget for noen år siden.
- Det går både fortere å produsere samtidig som det blir høyere kvalitet.
Stang er også ganske ydmyk når det kommer til mottagelsen de forventer.
- Får vi i gjennomsnitt syv av ti, så burde vi være ganske fornøyde.
- Thomas (han fra Rockstar North, red. anm.) sier jo at alt under 92 er katastrofe og kommer til å bli deppa for alt under 90, men realistisk sett er vi et lite team på et slankt budsjett som har prøvd å lage noe veldig stort.
Vi påpeker at syv av ti er uvanlig ydmykt i denne bransjen.
Spillet de selv ville likt
Han håper på å selge 200 000 eksemplarer av spillet, noe han mener burde være mulig ifølge egen markedsanalyse for et turbasert rollespill i 2016.
Bendik innrømmer imidlertid at de ikke aner om folk faktisk vil like spillet.
- Vi har laget spillet vi selv ville spille.
Og det er et slags kjærlighetsbrev til nittitallets rollespill fra Japan, som blander elementer fra «Final Fantasy» og «Harvest Moon».
Han forteller om hvordan lerretet de startet med var enormt, men at de nå sitter igjen med den harde kjernen.
- Men på en annen side så begynte vi også med åtte timers spilling, mens vi nå sitter igjen med 30. Noe har vi kuttet, mens andre steder har vi lagt til.
Det komplekse kampsystemet, hvor rollefigurene blant annet bygger forhold til hverandre, ha vært en utfordring når de har vist spillet på messer, forteller han.
- Det er ikke noe du kan skjønne etter ti minutter med spillet.
På spørsmål om han ville gjort det igjen dersom han kunne reist tilbake i tid trenger han ikke å tenke lenge over.
- Jeg ville nok gjort det igjen om jeg reiste tilbake i tid. Men skulle jeg startet i dag, ville jeg nok ikke ha satt i gang uten vesentlig mer kapital enn den gangen.