Hva har Josef Fares og «The Walking Dead» til felles?

Begge er klare for Bylarm denne uka.

24. februar 2014 19:42

(PressFire.no): Musikk og teknologi blandes til én cocktail, med konserter på kveldstid og faglig påfyll litt tidligere på dagen.

Og det blir ikke bare innhold myntet på musikere eller musikkglade.

Årets Bylarm Interactive er tydelig inspirert av den populære messen South by Southwest i Texas. Arrangørene legger ikke skjul på hvilken retning de har sett.

To interaktive dager

Bylarm har etablert seg som en årlig Oslo-festival og bygger nå ut Interactive-programmet.

Interactive er sortert under tre faner: oppstart- og entreprenørdelen, mobilteknologi og spill.

PressFire har blitt spurt om å plukke foredragsholdere til spilldelen. Torsdag og fredag denne uka har vi invitert et knippe toneangivende utviklere, designere og regissører til Oslo for å dele av sine erfaringer.

Flere Fares-spill?

Josef Fares spilldebuterte med «Brothers: A Tale of Two Sons» i fjor.

Filmregissøren, blant annet kjent for «Zozo», «Fatter’n», «Kopps» og «Jalla! Jalla!», hadde lenge tygd på en idé han mente bare kunne bli til et spill.

Han fikk hjelp av Starbreeze Studios i Sverige til å realisere prosjektet, som nylig ble stemt fram av andre spillskapere som 2013s beste nedlastbare spill under D.I.C.E. utviklerkonferansen i Las Vegas.

«Brothers: A Tale of Two Sons» er minneverdig og særegent, og sentrert rundt måten du styrer disse to brødrene på. Mekanikken knyttes sammen med historien på en smart måte.

I sin takketale under D.I.C.E.-utdelingen hintet Fares om at han slettes ikke ser seg fornøyd med bare ett spill på CV-en sin.

Det kan hende svensken har enda flere prosjekter på gang. Han blir intervjuet på scenen av PressFires Lasse Lervik.

Prisvinnende zombie-drama

Skuespillerne Melissa Hutchinson og Nicki Rapp portretterer to av de viktigste figurene fra «The Walking Dead»-spillene: Clementine og Lilly.

Førstnevnte er hovedpersonen i den nye spillsesongen som ble sparket i gang like før årsskiftet, og var også i begivenhetenes sentrum i de fem første episodene.

Sammen med lydmann Jory K. Prum (Pixar, LucasArts og Telltale) får vi historien om hvordan de jobber sammen for å skape gripende zombie-drama i «The Walking Dead».


Multi-multimedia

«Cloud Chamber» er et mysterie som fengslet vår anmelder.

En tredjedel spill, en tredjedel film – og resten et dristig eksperiment ført via sosiale medier.

Christian Fonnesbech fra Investigate North skal fortelle mer om det som i ordets rette forstand kan karakteriseres som multimedia.

Fra skolebenken til BAFTA-show

Fares, «Cloud Chamber»  og «The Walking Dead» runder av foredragsbiten i Oslo Kongressenter fredag. Torsdagen åpner med et trekløver av norske spillutviklere.

Mattis Delerud i DOS Studios skal fortelle hvordan musikkspillet «Size DOES Matter» tok dem fra skolebenken til den prestisjetunge BAFTA-prisutdelingen i England.  

D-Pad Studios samarbeidet med musikeren Savant om et spill som skal knytte sammen to ulike ytringsformer i «Savant Ascent». Musikkvideoformatet er ikke like relevant som før. Kan musikkspillene ta over som et nytt promoteringsverktøy?

Kickstarter-hemmeligheter

Krillbite er et av de norske spillstudioene som har kastet seg på Kickstarter-bølgen.

Deres «Among the Sleep» kronerullet nesten 1,5 millioner kroner fra over 8000 økonomiske støttespillere.

Hvordan er det å lage et produkt med egne spillkunder som investorer? Hvilke fallgruver dukket opp, og har den kreative prosessen med «Among the Sleep» blitt påvirket av Kickstarter-kampanjen? Dette får vi nok høre mer om i dette foredraget.

Verden sett gjennom mobilen

Anne Beuttenmüller er en av dem som står bak «Ingress». Et spill for mobiltelefoner som blander geo-spor med Google Maps og foto, hvor to fraksjoner slåss om dominans over områder.

«Ingress» begynte som et slags mystisk undergrunnsfenomen, men har vokst seg stort. Hennes foredrag er kalt «Adventures on Foot: The World Through Ingress».

Svenske Avalanche Studios er ansvarlige for «Just Cause»-serien og «Mad Max»-spillet senere i år.

Fellesnevneren for spillene deres er stor skala og en åpen verden-struktur. Dette innebærer at Avalanche jobber med blant annet lydaspektet på en annen måte enn mange andre spillstudioer.

Max Lachmann skal fortelle hvordan Avalanche lager lyd og musikk i en slik åpen spillverden, og diskuterer suksesskriteriene for å lykkes i sjangeren. 

Ti indie-håp

Dagbladets New Game-satsning holder forøvrig åpent hus torsdag, fra klokka 10:30 til 17:30, der ti norske indie-studioer viser fram spillene sine i Bylarm Interactive-containeren på Youngstorget.

Er du i Oslo sentrum denne dagen er det mulig å få en demonstrasjon eller slå av en prat med disse utviklerne.

Spillprogrammet PressFire presenterer under Bylarm Interactive ser slik ut:

TORSDAG 27. februar:
12:30-13:00: DOS Studios, Mattis Delerud. «Size DOES Matter».
13:00-13:30: D-Pad Studios, Jo-Remi Madsen. «Savant Ascent».
13:30-14:00: Krillbite, Ole Andreas Jordet. «Among the Sleep» og Kickstarter.
14:30-15:15: Avalanche Studios («Just Cause», «Mad Max») ved Max Lachmann. Music and Ambience Sounds in Open World Games.
15:30-16:00: Anne Beuttenmüller, «Ingress».

FREDAG 28. februar:
12:30 – 13:30: «The Walking Dead», Nicki Rapp og Melissa Hutchison. Intervjuet av Jory K. Prum.
13:30 – 14:15: Josef Fares. «Brothers: A Tale of Two Sons». Intervjuet av Lasse Lervik, PressFire.no.
14:30 – 15:15: Jory K. Prum. «Tales from a sound guy».
15:15 – 16:00: Investigate North ved Christian Fonnesbech. «Cloud Chamber». 

 

Her finner du mer informasjon om Bylarm Interactive-programmet.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3