(PressFire.no): Blir vi egentlig mer aggressive av voldelige dataspill? En skulle kanskje tro at det er en parallell mellom det å spille et spill med voldsomt innhold, og det å reagere på slike situasjoner i spillet med sinne, frustrasjon og glød.
To forskere som underviser ved universitetet i Huddersfield, England, har sjekket ut hvilke spill som påvirker oss mest – og funnet er litt annerledes enn det en kanskje skulle tro.
Les mer: - Dataspill øker kreativiteten hos barn.
Les mer: - Spill kan kutte ned videregående skole til ett år.
Les mer: Dataspill løste 15 år gammel AIDS-gåte – på ti dager.
Gjennom å klemme hodet til spillerne inn i et såkalt EEG-nett, en slags ansiktsmaske/hjelm dekket i små elektroder som måler hjerneaktivitet, og kontinuerlig måling av hjerterytme og puls har doktorene Simon Goodson og Sarah Pearson fastslått at det slett ikke er voldelige spill som tar storeslem. Fotball- og bilspill har en langt større sjanse for å frembringe aggressive følelser hos de som spiller dem.
- Det var en oppfatning blant tidligere rapporter at spill uten voldelig innhold ikke gjorde folk aggressive, men se på folk som spiller «Tetris» og hvor sinte de blir, sier Goodson til nettstedet HealthCanal.com.
- Vi så på et voldelig spill og et bilspill, og da så vi at kjøringen gjorde folk langt mer følelsesmessig opphisset enn det voldelige spillet, så da bestemte vi oss for å sjekke om dette stemte. Nå har vi gjort dette på en større skala og kan bekrefte at kjøring gjør deg mer opphisset enn å skyte noe.
- Forskningen vår er gjort med cutting edge utstyr som brukes til å hjelpe personer som ligger på sykehus med epilepsi og hjerneproblemer.
Etter å ha mottatt dette mer avanserte utstyret fra USA bestemte de seg videre for å teste reaksjonene til folk med et fotballspill. I England er det som kjent lite som hauser opp befolkningen mer enn nettopp fotball.
Resultatet viste seg å være dramatisk:
- Vi hadde folk som ropte og bannet til oss, bannet til spillet og bannet til dommeren. Om du ser et videoklipp av engelske fotballfans når de tapte mot Tyskland i VM, så er reaksjonene der ganske like til de som spiller.
De voldelige spillene derimot, fikk ikke noe særlig utslag på datamaskinene. Der spillerne hoiet og ikke greide å sitte i ro under «Pro Evolution Soccer»-runden var det tyst og rolig. Rundt førti personer ble testet i en flerspillerøkt i spillet «Gears of War 2». Noen av testpersonene kunne til og med fastslå at de ble roligere av å spille skytespillet.
Det betyr derimot ikke at de som spiller disse spillene ikke føler noe, eller gjennom spilling er blitt likegyldige til voldelige scenarioer. Goodson forklarer til CVG.com at det er viktig å ikke dra forhastede beslutninger ut av funnene.
- Det er ikke riktig å tenke slik (at spillere har blitt likegyldige, journ. anm.). De bare spilte spillet. Det er bare sånn at det ikke er det samme å spille «Gears of War» som å spille «Pro Evolution Soccer».
Men hvorfor blir vi ikke like emosjonelle av skytespill som av sports- og bilspill?
Det blir for urealistisk for oss, er konklusjonen forskerne hos UoH er kommet frem til. Vi greier ikke å se en sammenheng til noe vi har opplevd i virkeligheten, noe som har skjedd med oss personlig.
For de aller færreste av oss har vært i en situasjon som minner om den i en krig, og en skulle tro at enda færre har vært på andre planeter og knertet aliens. Vi er derimot ganske mange som har forbannet alt rundt oss under en fotballkamp eller hisset oss opp i en bil.
En journalist fra HealthCanal.com dro ut til universitetet for å teste hypotesen til forskerne selv.
Med kroppen koblet til alskens maskiner viste resultatene omtrent det samme som rapporten beskriver.
Journalisten var, for eksempel, tydeligvis ikke en stor fan av fotballaget Liverpool: Da logoen sveipet over skjermen når han skulle velge seg et lag i «Pro Evolution Soccer», glødet datamaskinene opp – de delene av hjernen som kontrollerer sinne kjørte på.
En kamp der England spilte mot Tyskland viste lignende resultater. Negative følelser ble registrert på maskinene når Tyskland satte ballen i nota, mens en heftig takling på spissen deres ble mottatt med nytelse – med en påfølgende avsky når John Terry ble vist av banen for samme takling.
En runde med «Gears of War 2», derimot, viste nesten ikke aktivitet på datamaskinene i det hele tatt. Journalisten innrømmer å ikke være verdens beste i skytespill, men likevel var det bare mild aktivitet på målingene når han ble skutt på. Når han skjøt tilbake var det interessant nok ingenting som ble registrert.
Journalisten reflekterte videre med at de engasjerte tankene kanskje kommer tydeligere frem på den langt mer realistiske fotballbanen, men Goodson er kjapt ute med å påpeke at funnene deres ikke er der for å fastslå at voldelige spill er harmløse, eller at sportsspill vil gjøre oss til mordere.
- Det er ikke sånn at folk går ut og utøver vold på grunn av spill. Vi bare fant ut at folk blir mer følelsesmessig påvirket av sportsspill enn shoot-em-ups.
- Etter at alle hadde spilt seg ferdig kjørte vi en aggresjonstest på samtlige. Alle sammen havnet faktisk under det nivået en normal person vanligvis ville fått. De som spilte lå på mellom 70-75 på vår skala. En aggressiv person ville ligge på 80-85. Jeg vil ikke si at spill gjør at folk blir mer aggressive etter å ha spilt, avslutter Goodson til CVG.com.
(Toppbilde: sxh.hu)