(PressFire.no) Etter at Bungie, selskapet bak ikoniske «Halo», skilte seg fra Microsoft og sa fra seg retten til å fortsette med spillserien, har selskapet jobbet på neste års «Destiny».
Naturligvis er det stor spenning rundt spillet som mange håper skal leve opp til flerspillerstandarden selskapet selv satte, og med en spillserie av «Halos» kaliber i ryggen var frykten at de kjører i samme spor med oppfølgeren.
Det var spillskaperne selv veldig bevisste på.
- Faktisk var utviklerne våre hardt presset til å styre unna science fiction-temaet på grunn av «Halo»-arven og historien, sa Bungies manusforfatter Eric Osborne til IGN.
- De tenkte «Hva kan vi gjøre som er radikalt annerledes etter ti år?». Derfor kan man finne konseptkunst av en veldig fantasiorientert verden med riddere, sverd og magi på nettet, forklarte han.
Osborne må likevel medgi at de ikke lyktes helt med å distansere seg fra originalen.
- Det var ganske ren fantasi, men jo mer de jobbet på det og jo mer ideene formet seg over tid, jo mer lokket science fiction-temaet. De innså at det var noe de elsket og de fornektet seg det i deres kreative rom. Så de tenkte «Hva om vi bare tar disse to tingene og slår de sammen?»
- Internt kalte vi temaet «mytisk sci-fi», en verden som har rot i science fiction men flere fantasielementer enn hva vi har holdt på med før, i alle fall med «Halo», forklarte Osborne.
Når vi snakket med Bungie-designeren Lars Bakken i sommer nevnte han også akkurat denne sjangeren:
- Stilsjefen vår, Chris Barrett, elsker å kalle «Destiny» for «mytisk science-fiction». Se på Titan-figuren. Ja, den går i romrustning – men den kommer med frynsete krage og et staselig tøyslør som henger fra siden. Vi prøver å blande sci-fi og fantasy til noe stilig.
Bungie har annonsert «Destiny» til fire plattformer: PlayStation 3 og 4, Xbox 360 og Xbox One.
En PC-versjon er fortsatt usikker, og selv om Osborne ikke vil avskrive ideen, er det klart at den ikke har førsteprioritet.
Det virker ikke som om det er frykten for piratkopiering som hindrer Bungie fra å love PC-spillerne en del av kaka:
- Vi vet at det er mange som vil ha en PC-versjon og vi vet at det er mange spillere som skulle villig gi oss penger for det, men vi må ha fokus på å levere en god spillopplevelse til plattformene vi lanserer til.
- Det vi absolutt ikke vil gjøre er å spre oss så tynt ut at det reflekterer negativt på de andre plattformene. Så akkurat nå holder vi oss til de fire utvalgte, som allerede er mye å fokusere på.