LOS ANGELES (PressFire.no): «God of War» var atter en gang å se på E3 etter avdukingen i fjor. Vi er et år nærmere utgivelse, om ikke annet, og vet nå at spillet er planlagt for utgivelse en gang tidlig i 2018.
Det er ikke spillbart på messa, men i et hjørne i Sony-avlukket fikk jeg slengt meg ned med Aaron Kaufmann fra Santa Monica Studios for å snakke om den sinte spartaneren. Han har satt sammen en trailer.
- Han her er fra Norge, sier pressekontakten vår når jeg setter meg ned, og insinuerer at jeg kan hele Snorre-sagaen, Håvamål og Edda utenat.
Norske fjorder er inn, øyhopping i Hellas ut
Vi kan jo begynne enkelt, for jeg lurer litt på hvordan dere endte opp med norrøn mytologi som tematikk denne gangen. Det var jo litt overraskende for alle?
- «God of War» levde i gresk mytologi i over ti år, og de årene har blitt veldig kjær for oss, men... Kaufmann trekker på skuldrene.
Kunne dere ha gjort et til satt til Hellas?
- Vi kunne vel om vi virkelig hadde villet det, men i den tidslinja der dør jo Kratos øyensynlig. At du bare får se blodpølen etter han var derimot bevisst, for vi ønsket å holde døra bittelitt på gløtt slik at vi kunne hente han tilbake.
Kom tilbake med ny visjon
Pausen ble derimot satt til side da en tidligere ansatt, Cory Barlog, kom tilbake etter noen år ute, først i Avalanche for «Mad Max», så i Crystal Dynamics, hvor han jobbet med filmsekvensene i «Tomb Raider»-rebooten.
- Det hele startet da Barlog, vår creative director på dette spillet, kom tilbake til Santa Monica Studios etter noen år. Han var mannen bak «God of War 2», og han kom tilbake med en ganske uventet visjon for hvordan han ville ha spillet produsert.
Far og sønn på teambuilding-tur
Det virker ikke som det er en dypere mening til akkurat hvorfor det ble norrøn mytologi denne gangen, annet enn at det er en kul setting som passer spillserien bra.
- Kratos har nå hamlet opp med den greske mytologien, og i vårt univers foregår alle mytologier samtidig – at alle monstrene og skapningene i norrøn, gresk, egyptisk mytoglogi er på planeten samtidig.
Det var jo litt fanspekulering da spillet først ble annonsert om at dette var en nyfortelling av serien, bare på en annen plass?
- Ja, men dette er definitivt ikke en reboot. Det er den samme Kratos som du spilte i alle de andre spillene. Det er mer en evolusjon, et nytt kapittel og en ny start. Den viktigste delen der er at Kratos nå har en sønn.
Hvem er mora?
Kaufmann blunker og sier at det finner vi ut av i spillet.
- Det er med vilje at vi har holdt noe hemmelig.
Kratos kommer valsende nordover med alt av bagasje fra de tidligere spillene intakt, skal vi tro utviklerne. En vandrende krigsgud som tok livet av selveste Zeus med bare nevene er ikke noe å kimse av, så hvordan blir noe sånt en fyr som bor i en hytte i skauen?
Har det vært vrient å ikke gjøre han for kraftig?
- Han er fortsatt en gud, det er ingen tvil om det. Når du spiller spillet vil han føles akkurat så kraftig som han alltid har vært. Han vil føles veldig som før. Som er vanlig i spillene prøver vi å holde litt tilbake i starten, sier Kaufmann, men vil ikke si noe om kreftene hans strippes på noen måte i starten av spillet, men insinuerer at Kratos holder noe igjen med tanke på sønnen som er med.
- Han prøver å lære opp sønnen Atreus til å bli en kriger, og samtidig passe på ham på den veldig farlige reisen de er på.
Hvorfor er de på denne turen? Er det en ny slakterferd mot gudene igjen?
Personlig vold
Utviklerne er ikke redde for noen kontroverser rundt det å ha med en unge på en voldsorgie gjennom norden.
Han påpeker at Atreus ikke vil være i nærkamp og blir derfor ikke like brutal eller «personlig involvert».
- Det er mer Kratos som kommer til å kjøre på og rive fiender fra hverandre.
Men selv om det blir voldsomme greier, er ikke Kratos en så sint figur denne gangen. Han har ingen vendetta han skal oppfylle, og han er ikke en raseribombe – selv om han fortsatt har en «rage meter» slik som i de gamle spillene.
I stedet skal båndet mellom far og sønn være det som roer Kratos. Han prøver å være en far til Atreus, samtidig som han skal forsøke å lære bort hvor farlig det kan være å bli en gud. Det kan virke som om Kratos er redd for at Atreus vil følge i fotsporene hans.
Guttungen har nemlig skjulte krefter, han også, som han ikke selv vet om.
Flyttesjau
En eller annen gang mellom «God of War III» og det nye spillet flyttet Kratos opp mot nordiske trakter. Det har gått mange år,
Hvor lang tid har det gått siden Hellas? Og hvor gammel er egenlig Kratos?
- Det vet vi ikke. Men det har gått ganske lang tid.
Er han udødelig, sånn tidsmessig? Kan han dø av alderdom?
- Som gud er han nok udødelig. Han har levd mange år på jorda. Vi har med vilje gjort han mer røff i utseendet i dette spillet. Han har vandret rundt i en veldig, veldig lang tid.
Norrøn mytologi var på høyden i norden rundt år 1000, men utviklerne er ikke hyppe på å fastsette noen spesifikk tidsperiode i den virkelige verden det nye spillet foregår i.
- Det foregår definitivt på jorda, på vår jord, men vi går ikke inn for å sette det i noen spesiell periode, annet enn at det foregår før den store migrasjonen (tiden som separerer middelalderen fra jernalderen, rundt år 300, journ. anm.). Dette er et spill hvor monstre og guder går rundt på jorda, så det er ikke akkurat en dokumentar.
Det vil være tilbakeblikk til tidligere spill gjennom spillet, som vil «glede fans av serien», lover Kaufmann, men det er på ingen måte nødvendig å ha spilt de tidligere spillene på samme måte som de tidligere spillene.
- Mye av pekene bakover i serien vil nok være at Kratos sliter med alt sinnet han har prøvd å bli kvitt helt siden det første spillet. Og det kommer til å være hint og tematikk her som fans av serien kommer til å skjønne. Men likevel, det er en veldig klar endring idet vi går fra gresk til norrøn historikk her, og vi vil fokusere mer på reisen Kratos og Atreus tar.
Men selv om det kommer tilbakeblikk – og traileren røper i hvert fall ett – så aner ikke sønnen noe om Kratos annet enn at han er faren hans, i hvert fall til å begynne med. Han vet ikke noe om tidligere kone og barn, for eksempel.
Sist Kratos fikk en unge gikk det dårlig. Har han egentlig lyst på barn?
Likt, men ulikt
Spillmekanisk sett vil det bli veldig likt for de som har spilt de gamle spillene. Det blir brutalt, raskt, digert. Knappekomboer ut av en annen verden.
Men det virker som spillet vil ha litt flere rolige sekvenser enn tidligere også, hvor Kratos og sønnen får tid til å gå og prate litt mellom angrepene. I de siste «God of War»-spillene har det kanskje vært litt vel hissig tempo.
- Spillet vil ha litt bedre tempo og rytme sånn sett. Men når det blir slåssing går det kjapt. Misforstå meg rett, det er ikke sånn at du vil gå rundt og gjøre nada i en time av gangen. Det er ikke en walking simulator.
Kaufmann er også stolt over mengden bakgrunnshistorie utviklerteamet har satt seg inn i. De gamle lærbindene til Sturlasson har nok fått kjørt seg på vestkysten av Los Angeles de siste årene. - Vi har gjort mye research på alle figurene og gudene som er i norrøn mytologi. De delene av det som vi har valgt ut, og som kommer til å være i spillet vil være fascinerende for de som kjenner til mytologien. - Sånn som Brokkr og Sindri, som smidde ringen til Odin (Draupnir) og Tors hammer (Mjølner). De har også lagd øksen Kratos bruker i spillet, og det er en veldig spesifikk historie bak hvorfor han har den øksa. Leviathan-øksa er noe teamet selv har funnet på, men har blitt forsiktig vevd inn i resten av fantasiverdenen de gamle vikingene trodde på. - Øksa er kanskje ikke i historiebøkene, men alt rundt den er. Brokkr og Sindri er det, Midgardsormen er det, områdene du kommer til å besøke det er det. For de som vet litt om mytologien vil det være mye å se frem til. «God of War» har enda ikke fått en spesifikk dato, men kommer «tidlig neste år».
Har gjort mye research