(PressFire.no): Da Sony avslørte at PlayStation 4 kom til å få 8 GB med superminnet GDDR5, var det få sure miner blant de som ser frem mot konsollbyttet.
Sony har imidlertid ikke sagt noe om hvor mye av selve minnet som må settes av til operativsystemet - og hvor mye som er igjen til selve spillutviklerne.
Etter en artikkel hos teknologisiden Digital Foundry, har det oppstått full forvirring rundt minnebruken til den kommende konsollen.
Ifølge dokumenter siden skal ha fått tilgang på, skal hele 3,5 GB minne være reservert til å drive operativsystemet i maskinen.
Altså er det 4,5 GB til overs for å drive selve spillene.
Men det stopper ikke der, for i dokumentene til den originale kilden heter det også at én gigabyte av minnet er «fleksibelt», og kan brukes av spillet - om operativsystemet ikke bruker det.
En ny kilde hevder imidlertid at det kun er snakk om 512 MB som er «fleksibelt».
Digital Foundrys artikkel gikk ikke Sony hus forbi.
Etter avsløringen sendte Sony kjapt en uttalelse til Eurogamer, hvor de prøver å forklare hvordan det fleksible minnet i den kommende konsollen kommer å fungere.
Det er forskjell mellom fleksibelt og direkte minne, og det var en misforståelse angående dette i Digital Foundrys originale avsløring, skriver Sony.
Slik vi tolker forklaringen til Sony, brukes det fleksible minnet av spillet til funksjoner i operativsystemet.
- Dette minnet er forbeholdt spillet og brukes aldri av selve operativsystemet, forteller Sony-representanten, som også påpeker at det skal være tilgjengelig for utviklere.
Mannen bak «Retro City Rampage», Brian Provinciano, har kalt Digital Foundry-artikkelen og oppstyret rundt minnebruken for latterlige, og mener overskriftene om at «halvparten av minnet brukes til operativsystem» er misvisende.
Han får støtte av en kjent NeoGaf-kilde, som hevder at det finnes spill i utvikling som bruker 6 GB av minnet i PS4. Han får også støtte av forumadministrator, Kagari.
Før Playstation 4-avsløringen gikk det rykter om at operativsystemet bare skulle reservere 512 MB av minnet.
Det står i sterk kontrast til Digital Foundrys påstander om 3,5 GB, og er faktisk mer enn de 3 GB som reserveres til operativsystemet i Xbox One.
Vel og merke kan grunnlaget for den tidligere spekuleringen rundt minnemengden stamme fra tiden da det også ryktes at Sony hadde planlagt PlayStation 4 med kun 4 GB minne totalt.
Xbox One skal reservere 3 GB av sine 8 GB DDR3-minne for årene som kommer. Microsoft har ifølge Eurogamer begrunnet den høye minnefordelingen med å gi operativsystemet utviklingsmuligheter i løpet av det kommende tiåret.
Der Microsoft på sin side har vært mer enn villige til å vise frem funksjoner i operativsystemet, har Sony på sin side vært litt mer tilbakeholdne.
Akkurat hva PlayStation 4 kan gjøre som krever den mengden minne som spekuleres i, er enda ikke helt klart, med unntak av den berømmelige dele-knappen. Knappen, kalt share, lar spillerne legge opp 15 minutter lange videosnutter. Xbox One vil kunne dele fem minutter lange videosnutter.
Det er ikke umulig at grunnen til at Sony nekter å kommentere minnemengden henger sammen med at operativsystemet enda ikke er ferdig, og at det er derfor de venter med å avsløre detaljene.