Først hentet de «rakettforskeren». Nå har de ansatt VR-eksperten fra Valve

Oculus styrker mannskapet.

30. mars 2014 14:48

(PressFire.no): Denne uka har vært begivenhetsfull for virtual reality-selskapet Oculus VR. 

Facebook bladde som kjent opp og kjøpte selskapet bak spillbrillene.

Like før helga ble det kjent at en av de mest respekterte programmererne i spillbransjen, Michael Abrash, forlater Valve til fordel for Oculus-gjengen.

Nøkkelperson i Valve

Abrash jobbet nettopp med VR-teknologi hos Valve siden 2011. 

Grunnleggeren Gabe Newell hadde drevet lang tids kurtisering før han til slutt fikk lokket Abrash til å begynne hos selskapet kjent for Steam-tjenesten, og spill som «Half-Life» og «Portal».

Valve har selv vært fokusert på å lage virtual reality-opplevelser.  

Tidligere i år fortalte Valve om systemer de har bygd, prototyper og ny VR-teknologi – mest for å få Steam til å fungere som den naturlige sentralen for virtual reality-opplevelser fremover.

– 

Facebook gir langsiktighet

Abrash slutter seg nå til Oculus VR. Der skal han fylle rollen som forskersjef. 

Jeg forventer å bruke resten av karrieren min på å skyve VR så langt jeg klarer, uttaler Abrash på Oculus-bloggen.

I motsetning til mange av spillentusiastene og «Minecraft»-Notch, er Michael Abrash mer positivt innstilt til Facebook. 

Facebooks oppkjøp av Oculus betyr at VR kommer til å skje, og vil blomstre i all sin prakt. Ressursene og langsiktigheten som Facebook tilfører, gir Oculus grobunnen for å kunne løse de tøffe utfordringene ved VR – og noen av disse er virkelig vanskelige, sier Abrash.

Samler et stjernelag

I fjor sommer ble det kjent at en annen bransjeveteran, John Carmack, forlater id Software, selskapet han var med å starte. Han fikk en toppstilling i Oculus VR.

Carmack er programmeren som for alvor skjøv spillmediet over fra 2D-grafikken og inn i tre dimensjoner. Han lagde teknologien og fundamentet for skytespillene skildret i førsteperson.

På hobbybasis lager Carmack også romraketter.

I midten av mars gikk en annen av Valves VR-eksperter, Atman Binstock, over til Oculus.

Abrash og Carmack har jobbet sammen før. De kom i kontakt da førstnevnte oppdaget en uferdig, lekket versjon av «Doom».

«»

Jakter på de beste folka

Gründeren bak Oculus Rift-brillene understreket nettopp armslaget og fundamentet Facebook gir dem den dagen 12 milliarderkronershandelen var i boks.

Palmer Luckey hevdet også at oppkjøpet ville gi ham mulighet til å velge det aller beste mannskapet fremover.

– Veldig lite endrer seg i den daglige driften. Men vi får vesentlig flere ressurser til å samle de rette folka, uttalte Luckey på Reddit denne uka.

– Dette er et spesielt øyeblikk for spillbransjen. Oculus' noe usikre fremtid ble nå plutselig krystallklar. Virtual Reality kommer, og det vil endre måten vi spiller på for alltid, sier Luckey.

FOTO (hovedbilde): Gus Ruelas, Reuters/Scanpix.

I denne filmen, fra Valves Dev Days i februar, forklarer Michael Abrash hva han mener om virtual reality-teknologien, og hva vi kan stå overfor de nærmeste åra:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3