Sony har nylig innrømmet at personlig informasjon og kredittkortopplysninger kan ha havnet på avveie. I perioden mellom 17. til 19. april oppdaget Sony mistenkelig aktivitet på sine tjenester, og stengte PlayStation Network like etter. PSN er onlinetjenesten til PlayStation 3, og har vært utilgjengelig gjennom hele påskeferien.
Fra offisielt hold heter det at du bør være oppmerksom på mistenkelig kontoaktivitet mens det jobbes på spreng med å få PSN tilbake igjen, forhåpentligvis i en sikrere variant.
Fredrik Klærud hevder overfor PressFire at han er blitt rammet av kortsvindel via PSN. Han merket at noe var galt allerede før Sony rakk å informere om kredittkortlekkasjen.
- Jeg fattet mistanke da jeg så trekk på kontoen min som ikke stemte. Det er snakk om tilsammen elleve trekk registrert fra Sony Online Services. Disse ble gjort i perioden mellom 17. og 20. april, forteller Klærud til PressFire.
Det kom ingen melding om PS3-pengebruken på epost i hans tilfelle, noe som vanligvis dukker opp i innboksen etter få sekunder.
Klærud forteller oss videre at han i går tok kontakt med banken sin for å sperre kortet, altså før nyheten fra Sony sprakk om at kredittkortdetaljer kan være stjålet fra deres PlayStation Network-tjeneste. Det var ikke før i dag tidlig, da Klærud leste nettavisene, at han skjønte sammenhengen.
- Da jeg tok kontakt med banken min, kunne de fortelle at det lå ytterligere fem nye trekk i kø. Datert 20. april, sier han.
Klærud sier at ingen brukte konsollen i den aktuelle perioden. Han er heller ikke medlem av noen av PS3-tjenestene som har faste trekk innlagt.
Beløpene som er blitt trukket fra kontoen til Klærud er relativt små, og ligger mellom 40 og 400 norske kroner. Han har nå fått et skjema fra banken for å få dekket tapet.
PressFire har i løpet av dagen vært i kontakt med ytterligere en PlayStation 3-kunde, Astor Myrstad Helseth, som beskriver et mistenkelig trekk den 26. april. Nordisk Film Interactive, den norske PlayStation-importøren, er i gang med undersøkelser rundt nettopp denne transaksjonen, sier han til oss.
Den 19. april foretok Helseth en handel som ble registrert ved en epost. Transaksjonen registrert den 26. april foretok han aldri, hevder Astor Myrstad Helseth.
Heller ikke i Helseths tilfelle ble han varslet på epost om transaksjonen. Han fattet mistanke og sjekket nettbanken sin etter å ha lest om PlayStation 3-problemene i påskeferien.
Vi spurte Marius Steen, PR-ansvarlig i Nordisk Film Interactive, selskapet som distribuerer PlayStation i Norge, om en kommentar rundt disse tilfellene av påstått kortsvindel i relasjon til PSN-tjenesten.
- Vi har ingen bevis på at situasjonen som har oppstått etter stengningen av PlayStation Network har påvirket noen – eller at kredittkort er misbrukt. Vi holder PSN stengt inntil vi vet at tjenesten er helt i henhold til den standarden vi ønsker å ha, sier Marius Steen.
- Har dere mottatt mange henvendelser i løpet av dagen fra urolige PS3-eiere?
- Vi ser jo blant annet på våre Facebook-grupper at frustrasjonen og misnøyen er stor. Vi som jobber i Nordisk Film er selv også PSN-brukere, og håper at tjenesten snart er på plass igjen. Utover det kan jeg ikke kommentere denne saken ytterligere, sier Steen til PressFire.
Johnny Anderson er informasjonssjef i Skandiabanken. Han sier at bankene har gode rutiner for å fange opp kontomisbruk av ulike typer, og at kundene uansett er sikret hvis noen skulle tappe kontoen din for små eller store beløp.
- Vi er kjent med informasjonen som fremkommer i mediene vedrørende hacking av onlinetjenesten til Sony PlayStation. Det jeg kan si er at alle Mastercard og Visakort overvåkes av Nets og EDB, og at banken får beskjed dersom det er mistenkelige transaksjoner på noen av våre kunders kort.
- Vi vil i disse tilfeller kontakte våre kunder og ta nødvendige forholdsregler for å unngå eventuelle misbruk.
- Er det nødvendig for bekymrede PlayStation 3-kunder å sperre kortet sitt nå?
- Nei, i utgangspunktet anbefaler vi ikke kunder å sperre bankkortet nå. Det er ingen grunn til panikk slik vi kjenner til denne saken.
- Det man kan gjøre er å be banken sette en regionssperre på kortet, slik at det for eksempel bare kan benyttes i Norge. Drar man på ferie til USA i sommer, kan man endre dette på sparket. Enten selv, via nettbanken, eller ved å ringe banken. Det er et dynamisk system som også gir kunden litt ekstra trygghet.
- Hva om kunder opplever å bli svindlet for penger?
- Vi tar det fulle ansvaret ved svindel.
- Så folk kan sove godt om natten, selv om kontoinformasjonen til mange tusen nordmenn nå kan være i feil hender etter sikkerhetsbruddet på PlayStation 3?
- Ja, absolutt, sier Johnny Anderson.
Nordisk Film Interactive, den norske PlayStation 3-importøren, fortalte PressFire tidligere i dag at de anbefaler kundene sine å følge med på kontobevegelser fremover, i tilfelle det skulle være mistenkelig aktivitet der.
Det mener Anderson er et godt råd.
- Det er klart at dette er en alvorlig situasjon, men det er ingen grunn til panikk. Vi overvåker som sagt mistenkelig aktivitet, og varsler kunden om det er grunn til å tro at det foregår noe unormalt på kontoen din.
Også Sparebank 1 anbefaler deg å følge med på kontoutskriftene. Pressekontakt Christian Brosstad sier mistenkelig aktivitet overvåkes av avanserte systemer som de store kortselskapene benytter seg av.
- Det skal mye til for at en kunde som blir utsatt for svindel ikke får pengene tilbake, sier Brosstad.
- Har dere hatt stor pågang fra bekymrede PlayStation-kunder som ønsker å kansellere kort i dag?
- Nei, vi har ikke mange henvendelser. Så vidt jeg vet har vi ikke hatt noen slike henvendelser i dag, sier Christian Brosstad fra Sparebank 1.
Foto: OLE C. H. THOMASSEN/Dagbladet (hovedbilde).