(PressFire.no): Denne høsten har flere storspill trillet ut på markedet i en forfatning som har reist spørsmål om det eneste målet er å rekke de lukrative salgsukene før jul.
Så får det heller lappes, fikses og oppdateres etter slippet – hvis noe går galt.
Et av de siste store i år kommer denne uka. «The Crew» er godt rustet og har blitt testet grundig, hevder spillskaperne.
–«The Crew» har allerede blitt utsatt flere ganger. Ubisoft planla lenge å slippe sitt såkalte «caR-PG MMO» tidlig i år.
Et par runder med utsettelser har gitt utviklerne sjansen til å betateste dette onlinefokuserte spillet i flere omganger.
Slike tester gir ikke nødvendigvis Ubisoft et sikkert svar på hvordan serverne vil takle pågangen etter lansering, men «The Crew» har vært igjennom mer testing i forkant enn for eksempel «Assassin’s Creed Unity».
I lys av problemene til blant andre «Driveclub», PS4-raceren med amputert onlinefunksjonalitet, «Unity» og «Halo: The Master Chief Collection», prøver «The Crew»-designer Serkan Hasan åpenbart å berolige nå som det nærmer seg slipp – og forsikre at de er forberedt.
– Vi har høstet fordelene fra et langvarig betaprogram, designet for å dytte infrastrukturen så langt som mulig i ekte situasjoner, med tusenvis av spillere fra hele verden i spillet samtidig, forteller Hasan til The Metropolist.
– Lanseringen av ethvert onlinespill i disse dager har potensielle utfordringer, men jeg håper vår tilnærming er oppmuntrende overfor folk. Har du hatt tvil om vi kan takle dette, håper jeg betaene våre har gitt svar og bevist spillets stabilitet.
En del av kritikken mot «Assassin’s Creed Unity» handlet om hvordan anmeldere, spesielt i USA, fikk tilgang på spillet seint.
De første anmeldelsene gikk ikke ut før etter spillet var i salg i USA. Europeisk slipp skjedde et par dager senere.
Dette skapte et inntrykk av at Ubisoft forsøkte å villede eller skjule noe.
En talsperson fra det franske spillselskapet forsikret BBC at de vil endre praksis rundt når innholdet fra Ubisoft blir gjort tilgjengelig i fremtiden.
– Vi jobber med å tilpasse våre tjenester og kommunikasjonen med kunder deretter, både ved å endre måten vi jobber med anmeldere og ved å tilby kunder åpne betaer eller på annet vis tidlig tilgang til enkelte spill – slik at disse får informasjonen de trenger og vil ha, sa denne talspersonen i lys av «Unity»-slippet og problemene til dette spillet.
I forkant av «The Crew»-lanseringen denne uka, har Ubisoft gått ut og forklart hvorfor de ikke har gitt anmeldere tidlig tilgang. Dette er et onlinefiksert spill med en opplevelse som forplikter at du spiller med andre, og derfor ønsker Ubisoft at alle skal behandles likt – og starte spillinga sammen, samtidig.
– «The Crew» ble bygd fra bunnen av for å være en levende sandkasse med kjørere, så det er kun mulig å nyte spillet i sin helhet med andre ekte spillere i verdenen. Og med andre, mener vi tusener og tusener av spillere – noe som ikke kan simuleres med en håndfull utviklere som spiller med anmeldere, forklarte Ubisoft i et blogginnlegg.
(NB! PressFires anmeldelse av «The Crew» er ikke klar på slippdagen, og vil trolig la vente litt på seg).