(PressFire.no): Nathan Drake er tilbake, gitt, og det er gått en liten knippe år siden sist vi så ham i «Uncharted 3» - hvis man ser bort fra «Uncharted: Golden Abyss».
Også i spillet har tiden gått, og Drake har egentlig pensjonert seg fra alt som har med skattejakt å gjøre, men da broren hans plutselig dukker opp på døra, snur det alt på hodet.
Egentlig avskrevet som død og begravet for lengst, viser det seg at Sam heller har sittet i fengsel – og har der snappet opp en eventyrlig historie og mulighet.
Han vil ha Drake og Sully med på en siste runde i skattehalmen, for nå er det storeslem som kan innkasseres om alt går slik det skal.
Hei fadderi
Det er pirateri som er i fokus denne gangen (også). Henry Every var for mange selve kongen når det kom til piratvirksomheten på slutten av sekstenhundretallet, og var den mest notoriske sjørøveren for sin tid.
Han pilte rundt i Indiahavet på skipet sitt, «Fancy», og gjorde det pirater gjør: Plyndret, slåss og opparbeidet seg mengder med dubloner.
Du skjønner kanskje hvorfor dette er interessant for våre gutter.
Fancy, med Every som kaptein, teamet opp med elleve andre kapteiner og bestemte seg for å daske en diger konvoy med skip som skulle på en årlig tur til Mekka. Blant disse var flaggskipet Ganj-i-Sawai, som var fullastet med saltmat og søtmat og penger og gull.
Every kom seirende ut av det, og stakk av med verdier for hele 600 000 pund – en helt latterlig høy sum på tiden, som tilsvarer rundt en halv milliard kroner i dag.
Vinsjan på kaia
I vår demotid var vi plassert rundt en tredjedel ut i spillet. Våre helter er på jakt etter et mystisk tårn på Madagaskar, like utenfor østkysten av Afrika.
I et nytt triks for serien åpner Naughty Dog for en langt mer åpen tilnærming i deler av spillet, og det bak rattet på kjøretøy. Vi fikk dundre rundt i en åpen firhjulstrekker over kupert terreng, gjørmete og jævlig noen plasser, steinete og bratt andre – og noen ganger begge deler samtidig.
Her var det strødd ymse ting å utforske, som forfalte bygninger, huler og utsikter. De fleste med et eller annet som belønning for at du tar deg tid til å stoppe opp, og ofte også en eller annen gåte du kan løse.
Å kjøre føltes bra, spesielt når bilen blir en del av oppgaveløsningen – den har nemlig en finfin vinsj foran som kan brukes til alt fra å dra seg opp en umulig gjørmebakke til å røske ned hinder.
At du i tillegg faktisk må dra med deg vinsjen og manuelt feste den i ting, gjør at det føles enda bedre.
Sneakers
Ikke langt ut i demoen dukket spillets slemminger opp: En innleid hær fra en av spillets antagonister, Nadine, som også leter etter den samme skatten. Disse skyter før de stiller spørsmål, for å si det mildt, og du må slåss for å komme deg forbi de.
Da kan du velge om du bokstavelig talt kjører kavaleriet rett inn og blåser folk i fjeset med haglbyger, eller om du vil krype rundt og knerte én etter én.
Sniking er blitt overhalt fra de forrige spillene, og blant nyvinningene er muligheten til å markere fiender før du bestemmer deg for hva du vil gjøre i tillegg til å ligge i gresset som en løve.
For de av oss som synes snikeriet i de tidligere spillene har vært en frustrerende opplevelse er dette godt nytt – jeg kunne nå hamre på «markér fiender»-knappen fra trygg avstand, og så observere rutinene til skurkene selv når de var ute av syne.
Dumme dudes
Et kuriosa er hvordan spillet knabber snikemekanikkene fra «The Last of Us» når det kommer til dine kumpaner, som like gjerne kan flåse rundt rett foran fiendene uten at de blir lagt merke til.
Jeg skjønner hvorfor det er sånn, men det ser fortsatt innmari rart ut.
Det sagt – i demoen vi fikk prøve var det like legitimt å prøve å kjøre den brutale stilen som å snike. Jeg kjørte gjennom to ganger og prøvde begge, og hadde det like gøy uansett. Skytingen holder samme nivå som før, men fiendene føltes ikke like mye ut som kulesvamper som før.
Dette til tross for at datahjernene til bad guysene ikke akkurat står til Mensa-nivå. Her snakker vi om at Naughty Dog faller litt i snikefella, hvor det dukker oppe et lite ikon over hodet på soldatene, som fylles opp når de ser deg, helt til de slås over i «gul modus».
Da blir de skeptiske, og kommer tuslende bort til deg. Om de da ser deg igjen blir ikonet rødt, og balubaet er i gang. Inntil du gjemmer deg i noen minutter, da glemmer de alt som har skjedd.
Og om de finner noen døde folk, løper de bort, roper et varsko ...og gjør ikke særlig mye mer enn å fortsette patruljeringen sin.
I et roll-eyes-øyeblikk knertet jeg en vakt helt øverst i et tårn (etter mye forsering og klatring for å komme meg opp), og nede på bakken hørte jeg en vakt mumle «I thought I heard something!», for så å se han møysommelig bruke flere minutter på å klatre seg helt opp og utbryte «nah, must have been something else».
Før jeg kastet ham ned.
Jeg ga betaen til «Hitman» tyn for det samme, og det er på sin plass her også – og det ødelegger på ingen måte spillbarheten eller opplevelsen, annet enn å kanskje dra deg bittelitt ut av den ellers så fine presentasjonen i spillet.
Ufyselig fint
For gode spaghettimonster, «Uncharted 4» tar det til nye høyder. Her er det presentasjon über alles og audiovisuell maktdemonstrering i skjønn forherligelse.
De nydeligste foton skytes mot deg i form av et av de peneste spillene vi noensinne har sett, for ikke å snakke om det tekniske – og i kjent stil står stemmeskuespill til både par, birdie og eagle.
Om den lille biten vi freste gjennom legger lista for resten av spillet kan jeg se for meg å fortape meg i dialogsnuttene som kommer som perler på en snor. At du må utforske mer for å få mer dialog og bakhistorie til våre tre helter gir deg enda mer grunn til å snoke rundt.
I det jeg spant meg gjennom gjørma går praten de tre fra alt hva de har gjort de siste årene, til hvilket ekstrautstyr på bilen de kjøpte (Vinsj er bra! Fjæring dårlig!), til bare småfjas og kommentarer til hvordan du kjører.
Spillet lever, og leverer, når det kommer til persongalleriet. Jeg gleder meg å til å se hva mer spillet har å by på i den forstand.
Lansering er uansett rett rundt hjørnet, så du kan selv bestemme deg 10. mai.