Er folk allerede lei av Move og Kinect?

Bevis peker mot at salget har bremset helt opp.

25. november 2011 21:54

(PressFire.no): Sonys Move-kontroller har så langt blitt solgt i ni millioner eksemplarer, kan nettstedet Industry Gamers fortelle.

Dette er gode tall for et tilleggsprodukt, men om vi ser litt nærmere på hva disse tallene viser er det ikke bare rosenrødt for Sony.

Ferske tall, og fravær av disse, hinter om at markedet kan være mettere enn vi tror.

I april fikk vi de siste oppdaterte tallene rett fra selskapet. Disse kunne vise at det hadde blitt sendt ut åtte millioner bevegelseskontrollere.

Dette betyr at det bare er blitt bestilt opp én million kontrollere av butikker verden over siden april – syv måneder senere.

Har salget stoppet helt opp, eller har Sony rett og slett vært for kjepphøye og sendt ut for mye tidligere i år - slik at forhandlerne har for mange eksemplarer enda?

Sony har ikke akkurat ligget på latsiden den siste tiden, og har sammen med en rekke utgivere gitt ut svært mange Move-spill den siste tiden.

Lignende situasjon hos Microsoft

Det er ikke bare Sony som har et øyensynlig problem med å selge bevegelseskontrollere.

En liten stund etter Kinect kom på markedet for et år siden har det også vært forholdsvis stille på den fronten.

To måneder etter lansering kunne Microsoft rapportere om over åtte millioner solgte Kinect-sensorer, og i mars fikk vi vite at de hadde solgt hele ti millioner. Siden den gang har det vært helt tyst, og Microsoft har tviholdt på det samme salgstallet i snart ni måneder.

Selv til finansrapporten selskapet nylig kom med var det ingen nye tall å finne, men nok en bekreftelse på at det er solgt ti millioner Kinect-er.

Betyr dette at Kinect-salget har bremset helt? Det kan virke slik.

For å få fart i salget igjen har Microsoft sagt at de skal gi ut en egen Kinect til PCer som er litt mer avansert enn den vi har til Xbox 360. Denne skal ha en linse som kan oppfatte bevegelser nærmere selve kameraet – så nære som 40cm.

I tillegg vil Microsoft spytte inn 20 000 dollar til alle selskaper som bestemmer seg for å utvikle en tittel som kan spilles med sensoren.

Så får vi se om dette hjelper.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3