(PressFire.no): Microsoft staket opprinnelig ut en kurs for sin Xbox One-konsoll som i korte trekk gikk ut på at det ikke skulle være mulig å spille brukte spill.
Dessuten måtte konsollen være koblet til nett hele tiden – for å foreta en periodisk sjekk rundt rettighetene til spillene.
Det var imidlertidig enkelte fordeler ved nettkravet:
For eksempel ekstra kraft fra skyteknologi, digitalt bruktspillsalg og familiedeling, men dette budskapet var forvirrende og druknet i de innledende rundene med informasjon fra Microsoft.
Senere endret de Xbox One-strategien, men ikke før Sony hadde lagt fram sine langt mer liberale planer for PlayStation 4.
Det er ikke å overdrive å si at E3-spillmessa i fjor sommer var dramatisk. Den mer lukkede Xbox One-strategien var på dette tidspunktet allerede kjent.
11. juni 2013. Scenen var klar for at Sony skulle gå mer i detalj rundt disse spørsmålene: Ville også PlayStation 4 innføre lignende krav om nettilkobling eller bruktspillsperre?
Andrew House, sjef i Sony Computer Entertainment, har denne uka holdt foredrag under Develop-konferansen der han fikk anledning til å mimre litt fra fjoråret.
House innrømmer at de sterke reaksjonene rundt Microsofts krav påvirket innholdet i Sonys E3-brief i fjor.
Han hevder imidlertid Sony på dette tidspunktet allerede hadde bestemt seg for hvordan PlayStation 4 skulle fungere – uten de samme restriksjonene.
– Det gjorde at vi følte oss litt tydeligere rundt vårt budskap, da mye av negativiteten blusset opp rundt DRM-spørsmål og brukte spill, sier Andrew House ifølge Polygon.
– Jeg leste en artikkel helga før E3 som beskrev hvordan dette er retningen Microsoft hadde valgt, og samtidig hevdet det bare var et tidsspørsmål før også Sony tok samme kurs.
– Det gjorde at jeg følte presset, og endret deler av E3-presentasjonen min samme helg. Vi gjorde om på pressekonferansen fordi det nå var et ansvar som hvilte på oss der vi ikke ville folk skulle tro vi gikk i samme retningen.
–Det var daværende PlayStation-sjef i USA, Jack Tretton, som pisket fram størst respons fra salen da han berørte dette temaet på E3 i Los Angeles i fjor sommer.
– PlayStation 4 trenger ikke en periodevis sjekk mot nettet. Og konsollen vil ikke stoppe å virke hvis du ikke har vært online de siste 24 timene, sa han til øredøvende jubel fra salen (video fra IGN.com).
– Selg spillet, lån det bort, eller behold det for alltid.
– Dét er en god ting, sa Jack Tretton, og understreket at slik har det alltid vært med spill og slik må det fortsette.
Kort tid etter foretok Microsoft en overraskende u-sving og erklærte at de droppet nettkravet til Xbox One helt. Også bruktspill var tatt inn i varmen igjen.
– Dere har fortalt oss hvor høyt dere setter fleksibiliteten dagens fysiske spill gir. Evnen til å låne, dele og videreselge spill etter egen vilje er svært viktig for dere. Det er også friheten til å spille uten Internett, uansett hvor og hvor lenge, forklarte daværende Xbox-sjef Don Mattrick i fjor sommer, like før han forlot Microsoft.
–Sonys Scott Rhode fortalte Polygon i fjor at selskapet ikke endret pris eller strategi som direkte svar på Xbox One. Dette var allerede spikret, hevdet Rhode.
Microsoft hadde sin E3-pressekonferanse noen timer i forkant av Sony – og enkelte spekulerte i at det ble foretatt en hastverkskorrigering på bakrommet for å presse PS4-prisen ned.
Microsoft annonserte en Xbox One-pris på 499 dollar. Noen timer senere kunngjorde Sony at PS4 ville koste 399 dollar.
– Vi hadde en slags følelse, vi visste vi måtte lande på en pris lavere enn «disse grønne folka.» Da det ble bekreftet denne morgenen, gikk vi bare rundt med brede glis hele dagen, sa Rhode.
Tidligere i år, i forkant av årets E3, bestemte Microsoft seg for å tilby en Xbox One-pakke uten Kinect-sensoren inkludert.
Det sørger for at disse to konsollene nå kan handles for omtrent samme prisen.
FOTO (hovedbilde): Jae C. Hong, Ap/Scanpix.
På E3-spillmessa i fjor hadde Sony denne filmen på lager, en video myntet på Microsoft: