(PressFire.no): Det var kort tid etter lanseringen av «Ghost Recon: Breakpoint» at Forbrukerrådet fikk inn en bekymringsmelding fra en bruker på butikken inne i spillet – altså mikrotransaksjonene i spillet.
I meldingen til Forbrukerrådet påpekte vedkommende at det var for lett å trykke kjøp-knappen ved et uhell – spesielt med tanke på at det ikke finnes noen angremulighet i systemet.
I spillets butikk har de nemlig et såkalt ett-trykks-kjøp hvor man kan handle med bare ett trykk på museknappen, og kjøpet gjennomføres umiddelbart.
(Foto: Forbrukerrådet/Njerve)
Forbrukerrådet: - Feil retning
Forbrukerrådet responderte kjapt på tilbakemeldingen og påpekte i en uttalelse at de anså systemet i det nye «Ghost Recon»-spillet som et tilbakesteg for mikrotransaksjoner.
- Utviklingen i mikrotransaksjoner har gått i riktig retning den siste tiden, med bedre merking og tydeligere skille mellom kjøp og spill.
- «Ghost Recon» er et markant steg tilbake, der spillets fremstår som designet slik at forbrukeren kjøper ting ved et uhell.
Brukeren har vurdert å levere inn en formell klage av prinsipp – han skal også ha handlet i butikken ved uhell.
Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet oppfordrer alle som opplever dette å klage til Ubisoft.
- Hvis nok mennesker gjør det, og bruker forbrukermakten sin, kan utvikleren måtte endre hvordan spillet selger ting til deg.
Lover endring om kort tid
PressFire kontaktet Ubisoft for å få en kommentar til kritikken fra Forbrukerrådet, og derfra fikk vi svar om at spillselskapet tar til seg kritikken. Ubisoft sier nå at de gjennomfører endringer basert på tilbakemeldingen.
- Hos Ubisoft er vi forpliktet til å levere positive spillopplevelser til alle spillerne. Etter at vi ble gjort oppmerksomme på problemet, har vi satt i gang tiltak for å gjøre endringer som blir rullet ut om kort tid, sier Ubisoft til PressFire.
- Vi oppfordrer alle som har opplevd problemer med dette å ta kontakt med Ubisofts kundetjeneste, som vil hjelpe dem.
Iversen i Forbrukerrådet synes det er positivt at de ønsker tilbakemeldinger fra kundene og at de lover å fikse opp i feil.
- Det gjenstår å se om de følger opp når problemene melder seg.