(PressFire.no): I en artikkel på spillbloggen Kotaku tar to utviklere opp «voksesmertene» som oppstår når markedet skifter mellom konsollgenerasjoner.
Med det menes blant annet at de virkelig store spillopplevelsene ofte uteblir i starten – gjerne de som for alvor kan vise hva de nye maskinene kan være gode for.
– Når et spill kan kjøre på Xbox 360, betyr det at Xbox One-versjonen ikke engang er i nærheten av potensialet i den nye konsollen, forteller regissøren bak «Kingdom Come: Deliverance», Daniel Vávra.
Han påpeker at enkelte spillselskap er bedre forberedt på generasjonsskiftet enn andre og nevner spesielt Ubisoft. Også indie-utviklere kan bli en viktig del av denne konsollgenerasjonen, mener utvikleren.
Han synes uansett at både «Forza 5» og «Dead Rising 3» til Xbox One er bedre lanseringstitler enn «Kameo» og «Perfect Dark» var for Xbox 360. Han påpeker også at selv om «Ryse» er et enkelt spill, er det også et av de visuelt peneste spillene noensinne.
«Kingdom Come: Deliverance» har fått oppmerksomhet for å være et rollespill satt til middelalderen, men er skrapet for kreative skapninger, magi eller overnaturlige krefter.
Et annet rollespill, som imidlertid er smekkfullt av kreative skapninger og overnaturlige krefter, er «Witcher»-serien. Det tredje spillet i serien kommer kun til neste generasjons plattformer – et valg de gjort helt bevisst.
– Vi tok et vågalt valg om å omfavne neste generasjon og ikke se oss tilbake. Vi ville unngå en situasjon hvor vi enten måtte kutte innhold eller gjøre et kompromiss, fordi vi hadde en fot i forrige generasjon og en i neste, forteller Tomasz Tine fra CD Projekt Red.
Han påpeker likevel at selv om Xbox One og PlayStation 4 selger godt, så finnes det et gigantisk publikum på de eldre plattformene som venter på nye spill.