(PressFire.no): Flere av de mest populære Xbox 360-pakkene kom med inkluderte mikrofoner. Konsollen er også hjem til noen av verdens meste populære spill blant tenåringer.
Den blandingen har gitt særlig skytespillmiljøet på Microsoft-maskinen et rykte for å være septisk, aggressivt og lite inkluderende.
Når oppfølgermaskinen Xbox One ruller ut i løpet av høsten, har Microsoft en klar og tydelig plan for å sile ut mange av de tidligere problemene.
- [Vi vil at alle skal kommunisere], da trenger man et samfunn som ikke er fylt av folk som skriker vulgariteter hvert tiende sekund eller plager og trakasserer andre, skisserer produktsjef Mike Lavin fra Microsoft overfor Official Xbox Magazine.
Lavin insisterer på at de er godt fornøyde med dagens Party-system, som lar venner henge i en egen lobby for å snakke med hverandre på tvers av spill, og sømløst hoppe over til nye spill.
- Det ligger milevis foran konkurrentene om du bare vil isolere deg og snakke med andre uavhengig av spill, hevder han.
Nå vil de sikte høyere og knytte alle sammen uten konflikter. Nøkkelen skal være en grundig overhaling av dagens rykte- og matchmaking-system.
- Om et par prosent av spillerne våre gir resten en dårlig opplevelse, burde vi være i stand til å identifisere dem, forklarer Mike Lavin til OXM.
Han fortsetter med å skildre hvordan de har sett på hvordan andre markedsledere håndterer disiplinære problemer, blant annet ved å belønne dem som oppfører seg anstendig.
- Vi har lært av alt vi har sett, og vil ta det enda et steg videre. Veldig gode ting vil skje med dem som bare spiller og er gode busser.
Til gjengjeld skal de som ikke ter seg ordentlig bli straffet. Blant annet ved å måtte spille med hverandre, slik det også fungerer til en viss grad med de med et dårlig rykte på Xbox 360.
- Du ender sannsynligvis opp med å spille mer og mer med folk som ligner på deg.
- Om vi ser at folk konstant misliker å spille med deg og blokker deg. At du stadig blir tatt i å sende nakenbilder til folk som ikke vil ha dem, raser ryktet ditt kjapt, lover Lavin.
Det skal være en gradvis og veloverveid prosess, så en gjeng spillere ikke kan gå sammen og sammen presse noen ut i grøfta.
Steam-selskapet Valve er blant spillstudioene som har jobbet hardt for å justere oppførselen til samfunnene sine, ofte med radikale grep.
De har for eksempel vurdert å la ubehøvlede spillere måtte betale mer penger for å delta i «Dota 2», og åpnet tidligere i år for at spillere kan fjerne andres rett til å kommunisere.