Dette sier ekspertene om «Minecraft»-kjøpet

– Gir mening at Microsoft betaler 15,9 milliarder.

16. september 2014 13:36

(PressFire.no): I går ble det avgjort at Microsoft blar opp svimlende 15,9 milliarder kroner (2,5 mrd. dollar) for å sikre seg det svenske spillstudioet Mojang og deres mega-hit, «Minecraft».

Det er veldig mye penger, men så er også «Minecraft» en suksesshistorie uten like i spillverdenen.

Det er et spill som virker å appellere til alle, uavhengig av kjønn og alder, og som har solgt svært bra på både pc, konsoll og mobil i flere år på rad. Uten at salget viser tegn på å avta.

Men en kan spørre seg om det gir mening for Microsoft å kjøpe det nå, nå som titalls millioner allerede eier spillet? Har ikke «Minecraft» allerede håvet inn brorparten av det det vil tjene?

Flere analytikere og spilleksperter har i går og i dag luftet sine synspunkter om dette.

Master Chief i «Minecraft»?

Det er mange faktorer som må tas i betraktning for å forklare Microsofts milliardkjøp. En må for eksempel ikke bare se «Minecraft» som et spill – men som et fenomen, som en merkevare, og som en plattform å bygge videre på.

Den kjente spillanalytikeren Michael Pachter tror Microsoft vet hva de holder på med. Spillet gir dem tilgang på et viktig sjikte av forbrukere, det han kaller «mid core». Alle som befinner seg mellom de enkleste mobilspillene og de tyngste «fullblods» titlene.

– Spillet fungerer på alle de ulike enhetene deres, og det kan leve videre og tjene penger i ti år fremover, sier Pachter ifølge GamesIndustry.

«Minecraft» har nemlig mer eller mindre uendelig gjenspillbarhet. Som en garasje – eller et varehus – fullt av Lego. 

Akkurat som i Lego-verdenen tror Pachter at vi vil se andre merkevarer dukke opp i spillet.

– Jeg tror vi får se Master Chief og «Gears»-figurer i fremtidige versjoner av «Minecraft». Dette gir dem enda en sterk merkevare med en attraktiv, etablert base av unge forbrukere.

– Pengene følger trafikken

Som Gamasutra påpeker, kan Microsoft se positivt på at spillet allerede har solgt millioner: De overtar dermed en allerede eksisterende, lojal og engasjert brukerbase.

– «Minecraft» er et logisk skritt for dem, fordi store penger følger etter stor trafikk i den digitale verden, sier Mark Skilton, professor ved handelsskolen i Warwick, Storbritannia.

Enten Microsoft planlegger en bunke med 10-kroners utvidelsespakker, eller de vil fortsette å selge matbokser og t-skjorter, eller har helt andre planer for spillets fremtid, så ligger det potensielt store penger i en så stor merkevare.

Pluss at selve «Minecraft»-salget tross alt fortsetter å stige, selv etter flere år på markedet.

– Mojang kan drukne

«Minecraft» er utvilsomt en sterk merkevare, noe som blir anerkjent av analytikeren Piers Harding-Rolls, ifølge GamesIndustry:

– Det kan argumenteres for at «Minecraft» er den best posisjonerte, uavhengig eide merkevaren i spillverdenen i dag. Selv om det har solgt minst 54 millioner eksemplarer og tjent omkring 500 millioner dollar, så er dette en eiendom som er laget for å vare, sier han, og fortsetter:

– Den tunge investeringen for å sikre seg Mojang er derfor langt mindre risikabel enn en del andre nylige oppkjøp i spill- og appmarkedet.

Men han er ikke utelukkende positiv.

– Utfordringen for Microsoft blir å holde fast på «Minecraft» sin aura, og samtidig utvikle eiendommen på en måte som gir mening fra et kommersielt synspunkt. Med omkring 40 ansatte hos Mojang så er dette den typen oppkjøp der disse fort kan kjøre seg fast i den digre organisasjonen som er Microsoft, sier Harding-Rolls.

– Dette er sannsynligvis den største trusselen for langsiktig suksess.

– «Den store økosystem-krigen»

En annen analytiker, Ben Schachter, tilbyr et annet, interessant perspektiv:

Han regner dette kjøpet som del av «den store økosystem-krigen» mellom gigantselskaper som Microsoft, Google, Facebook, Apple og Amazon.

Tidligere i år har Facebook kjøpt VR-selskapet Oculus, og Amazon kjøpte den største strømmetjenesten for spillvideoer, Twitch. Begge disse kjøpene var også i milliardklassen. Spill og spillrelaterte produkter har ofte engasjerte og lojale forbrukere, og er derfor svært ettertraktede, ifølge Schachter.

– Kort fortalt viser dette kjøpet at «content is king», fortsatt, sier han til Gamasutra – selv om han innrømmer å være overrasket over den astronomiske summen.

– Videospill er én slagmark innenfor den store økosystem-krigen. Denne avtalen viser hvor seriøst Microsoft tar det å vinne spillkampen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3