Dette etterlengtede bilspillet vil la deg betale for snarveier

«Driveclub»s mikrotransaksjoner.

13. mai 2014 09:12

(PressFire.no): Det kommende PlayStation 4-eksklusive bilspillet «Driveclub» fortsetter å generere kontrovers.

Etter en utsettelse på nesten ett år (spillet skulle opprinnelig lanseres sammen med konsollen i november i fjor), har det nå kommet frem mer informasjon om betalingssystemer spillet vil inkludere. Og ikke alt sammen er like populært hos fansen.

Snudde etter kritikk

Det har lenge vært kjent at en begrenset versjon av spillet skulle slippes gratis for abonnenter av PlayStation Plus-tjenesten.

Forrige uke ble flere detaljer offentliggjort: Gratisversjonen skal inneholde ett område (India), 11 baner, 10 biler og alle spillmoduser. Samtidig ble det bekreftet at de som laster ned gratisversjonen vil kunne oppgradere til det fullverdige spillet for 50 euro, noe som er bare litt billigere enn å kjøpe hele spillet i utgangspunktet.

Spillets fulle utgave har fire ekstra områder – Norge, Storbritannia, Canada og Chile. Hver av disse vil ha 11 baner.

Det mest kontroversielle var imidlertid at hvis man benyttet seg av denne oppgraderingen, ville man miste retten til å spille «Driveclub» hvis PS Plus-abonnementet gikk ut. Selv om man betalte for oppgraderingen til fullversjon.

Der hørte heldigvis Sony på kritikken, og over helgen bekreftet de at abonnementskravet blir fjernet – de som oppgraderer gratisversjonen til fullversjonen vil kunne beholde spillet selv om de slutter å betale for PS Plus.


Vil fortsatt ta seg betalt

Spillet vil imidlertid inneholde et annet betalingselement ikke alle er like glade i, nemlig mikrotransaksjoner. Ifølge den nye spillsjefen Paul Rustchynsky (via IGN) fra Evolution Studios vil det være mulig å betale for å låse opp enkeltbiler.

Betalingen skal imidlertid aldri være til hindring for den naturlige progresjonen, som kalles «Fame». Jo mer berømt blir du, desto flere nivåer låses opp. For hvert nivå gir spillet deg en bil.

Rustchynsky gjør det tydelig at progresjonen skal være veldig ukomplisert, direkte og tilgjengelig, og de skal aldri presse noen til å betale seg til snarveiene. Muligheten vil likevel være der om man ønsker det.

Utviklerne har tidligere bekreftet at hovedgrunnen bak spillets utsettelse var de unike, dynamiske menyene, som er essensielle for den sosiale opplevelsen spillet skal presentere. En av nøkkelfunksjonene til «Driveclub» er de omfattende mulighetene til å utfordre andre. Spillet er nå lanseringsklart til den 8. oktober.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3