(PressFire.no): «Resident Evil»-skaperen Shinji Mikami kan trygt kalles en veteran.
Når skrekkspillet «The Evil Within» blir ferdig neste år, har han lagd spill til fem forskjellige konsollgenerasjoner. Fra Gameboy og Super Nintendo til Xbox One og PlayStation 4.
Man skulle derfor anta at japaneren vet hva han snakker om når han prøver å senke temperaturen på den fresende konsollkrigen som pågår for øyeblikket.
- Da Xbox One ble annonsert, var den svakere enn PlayStation 4. Nå er de nesten identiske, så begge går bra, insisterer Mikami i et intervju med spillbladet Edge.
Uttalelsen minner mer enn litt om utsagnene fra en annen bransjelegende litt tidligere i år.
Teknologiguruen John Carmack, mest kjent som medskaperen av «Doom» og «Quake», hevdet at de to etterlengtede spillboksene er påfallende like.
- Vi kan snakke om hvor forskjellene ligger i minnearkitekturen. Men bunnlinja for begge er en flerkjerners AMD-prosessor med AMD-grafikk, påstod Carmack i august.
Akkurat det skal være en hodepine i seg selv, ifølge hans kollega fra øst. Shinji Mikami mener det er frustrerende å måtte konvertere versjoner når plattformene er så like.
Det britiske spillbladet har samtidig snakket med en annen japansk ringrev, Capcom-veteranen og «Megaman»-skaperen Keiji Inafune.
Han er langt på vei enig med sin gamle kollega i hvor like de to maskinene er.
- Jeg synes ikke det er så stor forskjell. Kanskje én er bedre på enkeltting, men det har ikke særlig innvirkning på hvordan du lager spill. Det er ikke som om noen av dem er vanskelige å lage spill til, tvert imot, forklarer han til Edge.
Her i Norge er det likevel én betydelig forskjell på de to: PlayStation 4 utgis 29. november i år, mens Xbox One må vente til tidlig 2014.