(PressFire.no): - Vi ville lage den enkel og elegant, med noe håndskapt og skreddersydd ved seg, så alt handler om kvalitet.
- Med disse prinsippene i bunn begynte vi å designe, sier Carl Ledbetter, kreativ sjef for Xbox i Microsoft.
Polygon rapporterer fra Worldwide Partners-konferansen Microsoft arrangerte i Houston, Texas denne uka.
Der fikk de fremmøtte forhistorien til Xbox One-prototypene som endte opp på et mørkt lagerrom. Microsoft lekte seg i lengre tid med skisser og lagde flere modeller.
En avdeling på 30 personer eksperimenterte med konsolldesignen før man endte opp med det ferdige resultatet.
Ledbetter sier at de, etter å ha skisset og lagd flere «boxer» i plast, også testet hvordan de passet omgivelsene i ekte stuer.
Etter å ha sett på det estetiske aspektet ved Xbox One, samarbeidet de med ingeniørene, som parallelt arbeidet med konsollinnmaten.
Denne fasen markerte en ny runde med testing.
Ledbetter viste fram et bilde av Xbox One, slik den endelige versjonen blir, og sa:
- Den designen dere ser her: i denne fasen begynte vi å tenke på elementer som glans og matte detaljer.
- Hvordan ser lufthullene ut? Hvordan kommer merkenavnet vårt fram fra fronten? Hvordan velger vi bokstavtyper som formidler kvalitet, som på en dyr tv stående i folks stuer?
Også når det gjelder Xbox Ones håndkontroller, som blant annet kan skilte med mer «rumble» enn vi kjenner fra Xbox 360-spakene, lagde Ledbetter og hans folk en rekke forslag.
Over 200 prototyper til denne kontrolleren senere hadde de funnet den beste løsningen, skriver Polygon.
- Vi fant ut at når folk har denne i hendene sine, kan de merke forskjellen ned til en tidels millimeter i størrelse, ifølge Carl Ledbetter.
Både Xbox One-konsolldesignen og -kontrollerne ble lagd internt av Microsoft selv.