(PressFire.no): Microsoft gjorde en genistrek da de lanserte Achievement-systemet med Xbox 360. Det i ettertid vidt kopierte rammeverket har snudd opp ned på hvordan mange spiller.
Ved å premiere spesielle oppnåelser, spillestiler og obskure oppgaver, har det økt varigheten og gjenspillingsverdien til mange utgivelser. På godt og vondt. Samlemanien har også vekket ren og skjær besettelse i de ivrigste spillerne.
På det punktet kommer ingen i nærheten av Raymond «Stallion83» Cox. Etter åtte år og tre måneders ekstremspilling, ble han i natt verdens første til å få én million Gamerscore. Det melder for eksempel Eurogamer.
Cox strømmet innspurten mot det etterlengtede målet via Twitch.tv, men om du bare vil ha money shot-øyeblikket finnes det i lettbent GIF-form.
Det var det rykende ferske robotskytespillet «Titanfall» til Xbox One som fikk æren av å kaste ham over den symbolske grensa.
For fire år siden ble cyberhingsten den første til å notere 500 000 luftpoeng på Xbox Live-kontoen sin, med et tydelig mål om å doble den summen.
Året etter kom han med en åttepunkts liste for hvordan man kan spise kirsebær med de største i gamerscore-verden.
Om man er i det kranglete humøret, kan det godt påstås at Achievementes eksisterte i en eller annen form allerede i 1982.
De som karret seg over 20 000 poeng i Atari-plattformklassikeren «Pitfall» kunne sende inn bildebevis i posten og få en raff strykelapp til jakka si.
I ettertid har eksterne belønningssystemer blitt en helt naturlig del av de fleste store spillsentraler, som Steam, PlayStation Network og Uplay.
I Xbox-familien har konseptet også spredd seg utenfor spillenes kosmos. Blant annet har Xbox One-utgaven av strømmeprogrammet Netflix egne gulrøtter for dem med firkantede øyne.